Choklad och bild


Jag tänkte att jag skulle skriva något klokt om choklad.  Men hur jag än vrider och vänder på formuleringarna blir det liksom ingen ordning på dem. Och hur klokt är det egentligen med choklad? Just nu funderar jag mest på bildanalys, där är det inte mycket choklad men desto mer horisontella och vertikala linjer. Där är det förgrund, mellangrund och bakgrund och en hel del tankar om smak.  Och för all del man kan kanske använda choklad i sammanhanget. Det gjorde i alla fall Göran Segeholm och Östen Axelsson i Bildradion 9/4, när de samtalade om huruvida man kan bli en bättre bildbetraktare genom träning. Om man är det minsta intresserad av bild så är Bildradion väl värd att lyssna på. Så varför inte lyssna på alla avsnitt. Garanterat intressant och lärorikt.  Och ja visst kan man öva upp sin förmåga att titta på bilder lika väl som man kan öva upp sin förmåga att tycka om mörk choklad. Nackdelen är i bägge fallen att man blir mer och mer kräsen och svårare att tillfredställa. Men det är kanske sådana smällar man får ta.



Kommentarer
Postat av: Åsa!

Jag har ju gått med i Sudrets fotoklubb, och på sista mötet hade det analyserats ganska mycket kring de inlämnade bidragen. Efter en stund sa en av medlemmarna, som är fotograf: -Man ska inte analysera för mycket, man ska gå på första känslan.



Sedan finns det naturligtvis "regler" och tips som gör bilden bättre, om man inte vill vara lite innovativ och pröva nya vägar :)



2011-05-04 @ 11:11:16
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: tingeling

Oj oj så sugen jag blev här inne kram Tingeling

2011-05-04 @ 17:37:45
URL: http://tingelingtingeling.blogg.se/
Postat av: Inkan©

Himmel....NU blir jag sugen på chokladgodis...mmm

2011-05-04 @ 19:59:17
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Nässelblom & choklad

Tack för tipset! Ja visst blir man kräsen men det är det värt. Hellre en riktigt god chokladbit ibland än trista varje dag... Det låter ju nästan som ett ordspråk.

2011-05-08 @ 11:07:54
URL: http://www.nasselblomchoklad.blogspot.com
Postat av: paula i pörtet

Visst är det spännande med bild, och hur olika vi uppfattar vad bilden förmedlar. Förstår precis hur du tänkte när du såg mannen fota Gamla stan. Ibland tröttnar man också på allt vackert, man vill ha in lite fult i bilden, något som stör istället för att beskära bort en ful bakgrund eller så. Jag har lärt mig att när jag ska lägga in mina foton i datorn o fixa med dem så måste jag verkligen vara pigg och alert annars blir det inte bra. Inspirationen kommer inte alltid på beställning.

Hoppas du njuter av en finfin vårhelg, här får man som vanligt hålla i hatten

Kramen

2011-05-21 @ 17:56:50
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0