Till sjöss


Katja skriver:

Red sky at morning, sailors take warning;
Red sky at night, sailors delight.

Det fick mig att minnas somrarna innan vi fick barn. Då hyrde vi i många år segelbåt och seglade en eller två veckor varje semester.  Min man gillar att vara till sjöss. Jag är en annan typ, lite mer jordnära skulle man kunna säga. Den sortens sjömänniska som tycker om att titta på bilderna efteråt.  Då, när man är tryggt installerad på någon plats som står stilla och inte lutar.  Jag tror, så här i efterhand att jag skulle kunna tycka mycket bättre om att segla om jag kunde mer. Det handlar hela tiden om kontroll, eller avsaknad av. Vi råkade ut för en del på våra seglatser. Det är roligt så här i efterhand. Det blir goda historier men när det pågick skulle jag kunnat betala en god slant för att få vara hemma på torra land istället för att ligga med säkerhetslina i fören och försöka reva ett segel och med jämna mellanrum hålla andan och känna hur vattnet rinner utefter kroppen under regnkläderna och ner i stövlarna. Det är tur att jag inte blir sjösjuk.
Nu när jag tänker på det kanske en seglingskurs skulle kunna vara nästa utmaning i livet.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0