Ordning och reda


Jag flyttar böcker.  Börjar högst upp i hyllan för att göra mer plats. Paul Auster ska in där på rätt plats bland alla pocketböcker. Det är där, på översta hyllan som alla författare vars efternamn börjar på A trängs. Ja de är inte alldeles ensamma sist på hyllan står även några B-böcker. Det är alltid ont om plats i våra bokhyllor, detta trots att den hel del av böckerna hamnar i boklådan ute i porten. Jag förstår inte riktigt varför det är så.  Jag har ibland funderingar på något annat sätt att placera böckerna. Kanske ordna dem efter färgen på ryggarna. Jag har sett det i ett tidningsreportage. Det såg snyggt ut, vilsamt för ögonen, men det måste vara ett elände att hitta bland dem.  Dessutom tar det ju samma plats så egentligen vinner man inget mer än estetik, i och för sig inte det sämsta. Jag kan ha svårt att hitta även om de står i bokstavsordning. Mitt bildminne är bättre än mitt bokstavsminne. Så varje gång jag flyttar på böcker för att göra plats för nya ändras geografin och kartan måste skrivas om. Det tar ett tag, i början letar jag på fel ställen i hyllorna. Lagom tills jag lärt mig är det dags att ändra igen. Inget varar beständigt.




Kommentarer
Postat av: Maj Korner

Jag har mina lite efter storlek och lite efter färg. Fast inte alla av samma färg på samma ställe, kanske 6-7 stycken. Och ändå vet jag märkligt nog oftast var böckerna står.



Förutom den där som jag lånade ut en gång som jag inte vet vare sig författare eller titel på.

2011-01-05 @ 23:54:12
URL: http://majkorner.blogspot.com/
Postat av: Znogge

Imponerande! Här står böckerna huller om buller och så får det vara. I alla fall så länge...

2011-01-06 @ 12:13:10
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: nilla|utanpunkt

Mitt estetiska jag har också fallit för de färgkoordinerade sorteringarna, men mitt ordningssinne (som långt från alltid är vaket) reagerade på samma sätt som du. Hur hittar man? Samtidigt minns jag nog vissa böcker som "den där gula", eller "den med svart omslag", "den randiga". Minns plötsligt raden av rödryggade W&W-böcker man hade som barn". Finns det kanske andra ordningar? I boken High FIdelity ordnar huvudpersonen sina skivor i kronologisk ordning (efter när han köpte dem - kul!) ena veckan och efter misslyckade förhållanden (!) nästa om jag inte minns fel. Själv har jag sedan en massa år bokskåp med frostade glas. Gillar det, mildare visuellt, och dammfritt (inte det sämsta). Från att ha samlat på ALLA sparar jag numera bara en bok om jag är helt säker på att jag vill läsa den en gång till, och jag gillar att min samling därav är liten i fysisk storlek men så oerhört givande per sida. Ha det gott i sorteringen!

2011-01-06 @ 12:13:36
URL: http://utanpunkt.blogspot.com
Postat av: Åsa!

Imponerande ordning! Här är det kaos i bokhyllan...

2011-01-08 @ 10:28:09
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Ninni/fotografia

Kersti, bilden kunde vara tagen ur vår bokhylla :) Där står massor av titlar som också finns här. Fast vi har totalkaos sedan vi flyttade. Vi hade platsbyggda bokhyllor i huset som var jättelika och svalde enorma mängder böcker. Nu har vi gjort oss av med minst hälften. Och det där med sorteringen...det ska jag göra när jag får lust till det...när det nu kan tänkas inträffa. Jag har ju också bäst bildminne så egentligen borde det ju fungera med sortering efter färg.

Må så gott!

Ninni

2011-01-08 @ 18:48:39
URL: http://piona.blogspot.com
Postat av: Ninni/fotografia

Du undrade vad jag gjort med vallmobilden...jag har slagit samman två olika bilder. Först bilden på vallmon och därefter en bild på en flagad fasadfärg från Portugal i blågrönt & cerise. Sen har jag ändrat hue/saturation för att få den blågröna färgen varmare, minskat saturation...ja säkert något mera också men det kommer jag inte ihåg. Men det är roligt att testa att lägga samman olika bilder, ändra blandningsläget och sudda bort där man inte vill ha någon textur.

Säkert svårt att förstå mitt försök till förklaring men du kan säkert hitta tips på Moderskeppet eller någon annanstans på nätet. Lycka till!

2011-01-08 @ 21:31:59
URL: http://piona.blogspot.com
Postat av: maria

Vi har våra i skåp med dörrar för :)



Må så gott !

Kramar

2011-01-08 @ 22:56:36
URL: http://www.forsnetblogg.se/Maria

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0