Inför julen


För ganska länge sedan var jag en julstressare.  En sådan som ville att allt skulle vara tipp topp till julafton. Det skulle vara kliniskt rent in i minsta skrymsle. Inget fick ligga i tvättkorgen, allt skulle vara nytvättat och lakanen manglade.  Kylskåpet skulle vara fyllt till bristningsgränsen med alla måsten som vi sedan njutningsfullt skulle stoppa i oss. Det var bara det att en del av de där måstena var det ingen som egentligen gillade. Hysteriskt många julklappar inhandlades och slogs in och rimmades på. Ja det var en oändlig massa saker som jag tyckte att jag måste göra för att det skulle bli en riktig jul. Och sen på julafton gick luften liksom ur mig.

Med åren har den gått över, den där julstressen. Nu gör jag saker som jag vill och inte för att jag måste. Vi har rensat på matsedeln och frossar i de verkliga godsakerna. Jag bakar bara de där kakorna som vi verkligen längtar efter. Julklappar blir det fortfarande men inte så många. Städar gör jag så där lite lagom, om man släcker ner och tänder ljus behöver man inte reta sig på änglatofflorna i hörnen.  Istället kan man njuta av att det luktar gran och nygriljerad skinka, för de är två av de sakerna som kan vi inte vara utan när det är jul.

 



Kommentarer
Postat av: Åsa!

Kanske blir vi trots allt klokare med åren? Julen ska ju främst vara en tid för lugn och samvaro, vem har då glädje utav en hålögd moder som står och darrar vid spisen :)

2011-12-19 @ 18:49:43
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Ingegerd

Det kan verkligen ta många år innan man nöjt kan skala av alla måsten. Och - änglatofflor - så vackert! Måste nästan gå och se efter här i hörnen.

Dofterna är viktiga, hyazinter ger mig julkänsla.

2011-12-21 @ 19:54:17
URL: http://vitplister.blogg.se/?tmp=21194924
Postat av: Inkan

TACK Kersti, för besöket så hittade jag igen din blogg också efter byte av bpde dator och internetleverantör.

Verkligen en "kylig" bild- rönnbär med frost. Ser nästan gott ut!



God Jul också!

Själv har jag nästan helt avskaffat julen... Det känns som en befrielse:)

2011-12-22 @ 16:07:43
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Nässelblom & choklad

Så klokt, så klokt. Jag känner mig totalstressad - ändå har jag inte städat eller pyntat eller bakat.....Jag vill bara ha lugn och ro men det är alltid så mycket som ska jobbas klart och ordnas den här tiden. Men nu lägger sig snart ron. Tycker att det låter som om du och din familj hittat en bra balans. Ha en riktigt fin julhelg! Kram Eva

2011-12-23 @ 11:57:08
URL: http://www.nasselblomchoklad.blogspot.com
Postat av: Katja

Låter som du gått helt rätt väg. Det är många fler som borda down-shifta och istället se till lilla som glädjer mycket. Bruna Bönor på julbordet tillhör inte de stora smaksensationerna på julbordet. Både du och Ingegerd skriver om vikten av dofter och där håller jag med. Julen är starkt förknippad med just dofter. Hyacinten är en viktig doft för min del. Njut nu av den här dagen.

/K

PS: Änglatofflor, vilket vackert nytt ord. Det har jag inte hört tidigare.

2011-12-24 @ 08:37:16
URL: http://katjatanhua.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0