Färg


Idag hade jag anledning att åka tunnelbana i morgonrusningen. Jag står och väntar på perrongen, alla som står och väntar med mig har svarta, mörkgröna eller mörkblå jackor. Jag kliver på tunnelbanetåget, det är likadant där alla har mörka, diskreta färger på sina ytterkläder det är ingen som sticker ut, inte ens med en halsduk eller mössa. Faktiskt är det så att jag i min ganska ljusa läderjacka är den som är färggladast. Det är många människor i vagnen, det är många människor på varje station vi passerar men inte förrän vi kommit fram till Hötorget nio stationer senare ser jag någon som har lite färg på sig, en röd jacka lyser upp perrongen.
Jag funderar på hur den här avsaknaden av färg påverkar oss. Eller rättare sagt tänker jag på hur vi skulle uppleva det att åka till jobbet i en tunnelbanevagn fylld av sprakande färg. Jag tänker mig jackor i regnbågens alla färger och vid blotta tanken får jag lust att dansa. Jag föreställer mig att mer färg skulle göra oss gladare och att det där glada sedan skulle följa oss hela dagen så att det skulle kännas lite lättare att vara människa i den här världen. Tänk om det är så enkelt att det bara handlar om lite färg.


 


Kommentarer
Postat av: nilla|utanpunkt

Ja, det här inlägget blir man ju träffad raklång av. Jag som alltid bär svart. Häromsistens köpte jag vinterjacka och efter att ha börjat helsvart, men sett HUR svart jag såg ut i den stora varuhusspegeln kände jag ett behov av att "lätta upp" intrycket. Så det blev en grå...;-). Hur som helst, svenskar är ju väldigt färgglada på sommaren, tänker jag (ja, inte jag, men de flesta). På hösten kryper svensken in i sina mörka, färglösa kläder. Kanske klär vi oss mer än vi anar efter hur vår omgivning är? Hösten och vintern är mörk och grå och svart - om inte snön kommer i alla fall (men även då, med de korta dagarna och långa svarat nätterna). I sommarens grönska och blomster drar man på sig de färgglada shortsen och en knallrosa topp, eller så.

ps. på åttiotalet hade jag min stora färgperiod, sydde brallor av stormönstrade, garanterat färgsprakande tyger - du skulle ha sett mig! Fast det är sant, om jag minns rätt var det just på sommaren de bars.

2010-10-30 @ 11:01:35
URL: http://utanpunkt.blogspot.com/
Postat av: Maj Korner

Desvärre erkänner jag mig till att ha förfallit till svart vinterkappa. När jag var ung hade jag en knallgul. Och syrran en knallröd. Vi syntes nog väl när vi bredvid varandra gick Ringvägen fram mot tunnelbanan.

2010-10-30 @ 11:03:32
URL: http://majkorner.blogspot.com/
Postat av: Znogge

Jag gjorde en liknande iakttagelse igår! Nästan alla på festen var klädda i svart. Så mina röda strumpbyxor stack verkligen ut!



Samtliga mina ytterplagg är svarta men i år har jag i alla fall en rostbrun halsduk och mössa. Alltid något.

2010-10-30 @ 12:21:20
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Ninni/fotografia

Jag tycker själv att jag påverkas mycket av färger. En dag när jag känner mig lite låg klär jag mig i neutrala/mörka kläder. Gärna svart. Men de dagar då jag mår bra eller är riktigt glad då plockar jag fram min röda parkas och tar gärna på mig färggranna sjalar. Visst påverkas vi oerhört mycket av färg runt oss. Men varför vågar vi inte köpa kläder i färg...om de nu finns! Oftast finns det kanske bara svart, grått och möjligen beige eller brunt som alternativ. Åtminstone när man köper ytterkläder.

Jag tror att jag påverkas både av sinnestämning, väder och årstid. Den här tiden på året vill man bara smälta in i det grå, tyvärr. Vi kanske kan påverka mer än vi tror genom att klä oss annorlunda.

Ha en skön söndag! Kanske blir det den röda idag :)

Kram Ninni

2010-10-31 @ 08:43:28
URL: http://piona.blogspot.com
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Så har jag också upplevt det. Jag har fortfarande min röda kappa kvar och ibland testar jag den. Det blir alltid positiva kommentarer.

Kram i höstmörkret från Nicoline



http://nicolinefadernegarden.blogg.se/2007/october/svart-i-hostmorkret.html

2010-10-31 @ 17:59:00
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se/
Postat av: Paula

Hej! Jag saknar verkligen skarpa glada färger i tillvaron! Efter höstens färgexplosion blir ju allt bara en enda gråskala, och inte är vi människor så mycket bättre än naturen fast vi har möjlighet att välja! Svart svart och svart...jag påverkas otroligt mycket av färger och har till och med svårt med den rådande inredningsstilen med vitt och vitt överallt.

Idag har vi dock underbart soligt väder, o plötsligt lyser även det gråa upp i nyanser och ån som frusit till lyser i isblått

Ha en skön helg/Kramen

2010-11-06 @ 10:49:27
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0