Spill


Jag lyssnar som så ofta på P1. I dag i kulturradions Biblioteket samtalar Maarja Talgre med Sigrid Combüchen om hennes roman Spill. Samtalet väcker många tankar hos mig. Titeln Spill anspelar, som jag förstår det, på att en av huvudpersonernas liv kan ses som förspillt. Det blev inget av henne om man ser det ur en synvinkel. Hon blev hemmafru och det var kanske inte så hon tänkt sig sitt liv. Men hon själv tycker att hon levt ett bra liv. Trots att det inte blev som planerat och trots att hon inte ”blev” något.

Det får mig att funderar på vad som är ett bra liv?  Livet är ju mest en massa dagar som kommer och går, somliga roligare och mer minnesvärda än andra. Men hur mäter man ett gott liv? Kan det vara i flest minnesvärda dagar? Jag gissar att den upplevelsen är lika subjektiv som allt annat som har med tycke och smak att göra. Om man slår sig till ro, om man är en smula nöjd med sig själv och sitt, kan man då säga att man då uppnått det goda livet? Jag vet inte och har inga svar på mina funderingar. Jag vet bara att den stillsamma vardagslyckan som jag tämligen ofta upplever utan att det behövs några stora åthävor gör att jag tycker att jag lever ett gott liv. Och om man själv känner att man levt ett liv som inte varit förspillt kan då någon enda människa hävda motsatsen?

 



Kommentarer
Postat av: Åsa!

När det gäller livskvalite´tänker jag på våra boende på mitt jobb. Det är ju ett ofta återkommande ämne, livskvalite´för de som bor på särskilt boende.

Vad vill de fylla sina dagar med, vad ORKAR de fylla sina daga med?

Jag tycker inte debatten och de svarta rubrikerna stämmer med verkligheten. Och kanske beror det på att debatten skapats utav människor som utgått från vad just dom tycker är god livskvalite´

2010-11-10 @ 15:44:16
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Ninni/fotografia

Andra må ha åsikter om hur ja lever mitt liv men det är väl ändå hur jag upplever det som har betydelse eller?

2010-11-10 @ 17:08:05
URL: http://piona.blogspot.com
Postat av: Sylvia

Det är bara jag som slutändan kan bedöma om mitt liv varit gott eller ej. Vi måste mäta utifrån våra egna måttstockar som bara passar in på våra liv och inte någon annans.

2010-11-10 @ 19:10:59
URL: http://www.sylvia.siverling.com/blog.html
Postat av: Sylvia

Det är bara jag som slutändan kan bedöma om mitt liv varit gott eller ej. Vi måste mäta utifrån våra egna måttstockar som bara passar in på våra liv och inte någon annans.

2010-11-10 @ 19:11:10
URL: http://www.sylvia.siverling.com/blog.html
Postat av: Znogge

Vad som är viktigt för mig kan vara helt betydelselöst för dig. Något rätt eller fel finns inte hos mig... Mitt liv fylls av många små enkla händelser som ger en stor total helhet! I all sin enkelhet ;-)

2010-11-13 @ 12:48:10
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Lars U

Ingen kan påstå att mitt liv är förspillt om jag själv tycker annorlunda. En av de frågor som bara jag själv har svaret på.

Fin bild, väldigt surrealistisk. Jag får en känsla av mystiska ägg som stiger upp ur underjorden och föder fram någon slags varelse.

//Lars U.

2010-11-14 @ 21:51:25
URL: http://larsullstrom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0