En fråga om ålder


Jag bor i ett sådant där gammalt hus sa min arbetskamrat idag, det är byggt på femtiotalet. Då insåg jag att vi har lite olika perspektiv på det här med ålder, hon och jag. Inte känner jag mig så gammal, i alla fall inte hela tiden och jag är helt klart "byggd" på femtiotalet. Min referenspunkt när det gäller om ett hus är gammalt eller ej är det hus som jag bor i och det är byggt på nittonhundratalet närmare bestämt nittonhundraelva. Det tycker jag är ett ganska gammalt hus. Människor är kanske gamla redan när de är något yngre men bara lite.



Kommentarer
Postat av: nilla|utanpunkt

Intressant, har jag inte tänkt på. Jag menar, jag vet inte var min gräns för gammalt/nytt går. Jag bodde förut i ett hus byggt 1924 (i Sverige). Nu bor jag i ett byggt runt 1820 (i England). Det förra är ju egentligen rejält modernare... Är det inte beroende på vad man jämför med? Inget är något fullständigt, säkert, utan en jämförande referens. Och ändrar sig referensen ändras också intrycket av det som jämförs med. Som en färg, säg grå, för enkelhetens skull. Ställd mot en vit känns den mörk, ställd mot en svart känns den ljus. Min son är 21, han är ung. Fast träffar jag en kille på fem år, så tycker jag min son är rätt gammal... haha, kul det här. Nu ska jag sluta innan du tröttnar på mig ;-)

2010-03-18 @ 00:11:08
URL: http://utanpunkt.blogspot.com/
Postat av: Znogge

Det tyckte inte jag var så gammalt! Men allt är relativt och beror självklart på ens egen ålder. När man är byggd och så ;-)

2010-03-18 @ 16:09:46
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Paula

Vi har alla olika referensbegrepp när det gäller ålder. Min man är 7 månader yngre än jag så vi är lika gamla bara 5 månader per år, något jag får höra till leda....hihi

Jag läser noga dödsannonser i lokaltidningen trots att jag knappt känner någon i bygden. Jag har konstaterat att de som nu går ur tiden ofta är födda på 10-30 talen. Min mor var född 33 och dog 1981 på tok för tidigt. Nu när jag ser dödsannonserna med födelseåret 33 så tycker jag förstås att dom är över hundra...

Kram från pörtet

2010-03-18 @ 17:46:47
URL: http://paulaz.se
Postat av: matte

och så ändrar man sina referensramar ju äldre man blir har jag märkt...

Vårt hus är byggt 46 och nog märks det att det krackelerar i fasaden, men stommen är stark och välbyggd :)och ja jag säger att jag bor i ett gammalt hus, fast jättegammalt är det ju inte egentligen.

Ha en trevlig helg!

2010-03-19 @ 12:03:15
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Ingegerd

Tyckte inte heller att huset byggt på 50-talet är gammalt, men så är jag ju gammal själv också.Vårt hus är byggt i början av 70-talet, det är varken nytt eller gammalt tycker jag.

Postat av: Åsa!

Nej inte är 50-talet gammal, gisses nej!!! Varken för människor eller hus. Möjligen för en hund ;)

2010-03-20 @ 19:18:55
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Tuvstarr

När jag var ett barn tyckte jag människor i min nuvarande ålder riktigt gamla. Jag är 38 och idag kan jag berätta att man absolut inte är gammal med 38 :-)

Och angående hus tycker jag, att husen man bygger idag (och då menar jag ffa färdigdelhusen) kanske inte blir så gamla som de man byggde för hundra år sen. Tiden ska visa vilka som har bättre kvalitet.

2010-03-20 @ 23:48:37
URL: http://magica-tuvstarr.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0