Tid för teater


Jag har varit på teater i cirkustältet i Margaretaparken. Tältet som betyder folkfest, liv och rörelse under några veckor här i Enskede. Det är Enskedespelet som i år sätter upp Momo eller kampen om tiden.
Enskedespelet är en kultur- och teaterförening som bildades 1981. De spelade sin första pjäs 1983, om Enskedes historia. Sedan dess har det blivit 13 spel. Här samsas barn och vuxna, amatörer och professionella på samma villkor. Det är som de skriver i programmet stort, ovanligt och viktigt.

 

 

Momo kan lyssna som ingen annan. Hon tar sig tid och det gör att alla som möter henne känner sig sedda och därmed också mår bättre.  Men tidstjuvarna, de grå herrarna hotar hela tillvaron. De stjäl människors tid och skapar på så sätt jäkt, stress och otrevnad. Berättelsen är lika aktuell idag som när Michael Ende först gav ut den 1973. Boken om Momo har stått i min hylla med favoritböcker sedan jag första gången läste den i mitten av åttiotalet. Det finns mycket tänkvärt att återvända till i boken. Som att det inte går att spara tid. Vi kan bara försöka leva den tid som är vår, så väl och bra som möjligt. Så ta den stundande semestern som ett gyllene tillfälle att börja göra just det. Var där du är, lyssna och njut.

 


 

 


Kommentarer
Postat av: Znogge

Det låter verkligen som ett högaktuellt ämne även om boken har några år på nacken. Man borde gå på teater oftare. Jag är lite dålig på det och kommer sällan iväg mer än när vi går med barnen... Inte det sämsta i och för sig!



2010-06-06 @ 16:45:12
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Anne-Marie

Åh, lyckliga du. Ur tiden med Momo, jag vill också se och vara där. A-M

2010-06-06 @ 17:45:46
URL: http://korlingsord.se
Postat av: Åsa!

Så roligt med lokal teater, och budskapet var ju verkligen aktuellt! Tycker alltid jag är i konflikt med tiden.

2010-06-07 @ 12:40:56
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Görel

Jag och min äldsta dotter var och tittade på Enskedespelet för ... åtta år sen måste det vara, dottern till en körkompis var med -- de bodde i Enskededalen, tjejerna var kompisar. Det var mysigt, och på samma sätt som varje gång jag är i Enskede tänkte jag att "här vill jag bo om jag inte bodde där jag bor".

2010-06-21 @ 18:14:17
URL: http://granivor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0