E-bibliotek


Det är förunderligt vad man kan göra med en dator. I alla fall om den är uppkopplad, välfungerande och hyfsat snabb.  Eftersom jag inte tillhör den generation där datorn var självklar från början, även om jag har blivit väldigt datortillvand med åren, så kan jag fortfarande bli så där förundrat fascinerad och barnsligt förtjust när jag upptäcker sådant som för mina barn troligen är självklarheter.  Idag upptäckte jag något du kanske har vetat länge, nämligen att man kan låna böcker från biblioteket direkt till datorn, både ljudböcker och vanliga böcker. Ett knapptryck och du kan börja läsa eller lyssna direkt utan att behöva ge dig ut i snömodden. Visst är det fantastiskt. I och för sig föredrar jag att bläddra själv, jag vill känna in boken, dess tyngd, dess doft och ljudet när jag vänder blad. Men jag kan helt klart se poängen med att få en bok direkt in i sin dator.  Och kanske när jag tänker efter kan det vara så att jag lånar en ljudbok att lyssna på när jag lagar mat. Varför inte Joan Didions Ett år av magiskt tänkande eller Östersjöar av Tomas Tranströmer nu när det i alla fall är så enkelt. Inga böter blir det heller på icke återlämnat material eftersom det helt enkelt bara slutar att fungera efter ett visst antal dagar. De om något kunde vara ett skäl att prova.

 


 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Visst är det härligt att plocka russinet ur kakan bara använda det som man tycker om Jag lyssnar gärna på ljudböcker och läser oxå vanliga böcker

Jag brukar påminna mina barn om att jag växte upp utan internet och dator och jag är både gift, mamma och förskollärare undrar hur det gick till

kram Tingeling

2010-01-19 @ 21:47:19
Postat av: Camellia

Jo du, jag hittade dit för några månader sedan. Nog för att jag kan tänka mig att det är skönt att slippa gå ut i snömodden. Fast ännu bättre för mig som inte alls får tag på svenska böcker annars! (om man inte betalar svindyrt porto via Adlibris eller får en present). Har redan botaniserat bland en massa nya författare som tillkommit sedan jag reste... SUveränt helt enkelt. Fast, nog tycker jag att de kunde ha originalomslaget, fast det kanske är någon copyrightgrej. Tipsa mig gärna om något du tycker jag borde läsa!

Ha det så gott.

Postat av: Znogge

Visst har nya världar och fantastiska genvägar öppnats!

2010-01-20 @ 18:29:33
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Mumin

Men va käckt. Tänk att det visste jag inte att man kunde låna över nätet! Tack för tipset. Kram Mumin

2010-01-20 @ 22:20:36
Postat av: Åsa!

Jag har aldrig testat e-böcker. Annars är jag en ivrig beställare av böcker via nätet, eftersom biblioteket här i Klintehamn inte är sådär jättestort. Men jag vet inte, som du skriver vill nog även jag känna boken i min hand. Men ljudböcker vore kanske något!

2010-01-21 @ 22:02:18
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Ninni

Verkar ju onekligen ganska fiffigt, men en bok är en bok!

Jag som gillar att läsa i sängen ser hur krångligt det blir att ha datorn med i sängen..hihi



Ha en fin dag, kramen

2010-01-23 @ 10:54:44
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Ninni/fotografia

Svenska bibliotek är verkligen fantastiska! E-böcker och ljudböcker är ju suveränt bra ibland men inget går upp mot att hålla en riktig bok i handen ändå...eller är det kanske jag som är lite gammaldags:)

Må så gott!

Kram Ninni

2010-01-24 @ 18:42:24
URL: http://piona.blogspot.com
Postat av: Inkan©

Jag har "Östersjöar av Tomas Tranströmer" på CD som Thomas själv läste in. innan katastrofen. Ljuvligt att lyssna på hans rös och bara famnas av hans ord.

Hans röst är sååå speciell. Jag älskar den.

Jag köpte cd:n billigt på bokhandeln vid Mariatorget en gång för många år sedan.



Ett tips!

2010-01-28 @ 14:38:35
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Smulan

Jag föredrar nog hellre vanliga böcker. Men jag bokar/beställer dem gärna via e-tjänsten på internet! Det är verkligen praktiskt och bra. Sedan är det bara att hämta..



Allt gott i vintermodden!

2010-01-30 @ 10:15:58
URL: http://smulansblog.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0