Snöoväder


Brevbäraren stretar fram med sin cykel, det är för oplogat för att det ska gå att cykla på den så han liksom skjuter den framför sig. Jag går ner i vikt det tar jag som en bonus säger han, samtidigt som han ser en smula trött ut. Man behöver inte gå på gymmet säger en man till mig när jag passerar, han har precis har skottat fram sin bil och ser lika nöjd ut som efter ett rejält gympapass. Jag har aldrig tidigare sett så många människor om är ute och skottar som idag. Nästan alla har något att säga när jag passerar. Det är som om en sådan här lite lagom naturkatastrof på något sätt förenar oss. Jag pratar med folk jag aldrig sett förut på ett nära och familjärt sätt som hade varit otänkbart en vanlig vinterdag med väl plogade gator och strålande sol. Det är som när vi hade strömavbrott och alla i porten kurade ihop sig i vårt kök där vi tände gasugnen och öppnade luckan och på så sätt fick en dräglig temperatur därinne alltmedan mörkret sänkte sig över Enskede och stearinljusens lågor fladdrade. De är sådana tillfällen som skapar en slags gemenskap, om än flyktig.  Vi är förenade i utsattheten, vi sitter alla i samma båt och det gäller att göra det bästa av det. Jag antar att det är vår absoluta förvissning om att allt kommer att ordna sig, att detta bara är tillfälligt som gör att det känns som ett äventyr och inte en katastrof.


 


Kommentarer
Postat av: Camellia

Storstäder är anonymitetens och kontaktförsiktighetens högborgar. Jag tycker att jag hamnat i samspråk med främlingar långt mycket lättare lite utanför allfarvägarna, också utan problem runt ikring. Fast visst, vi svenskar behöver en lite bättre anledning till att börja snacka än bara vädret (som engelsmännen snarare föredrar som samtalsämne). Ibland räcker det att vänta på samma skärgårdsbåt på samma tomma brygga t ex...

Postat av: Znogge

Snöoväder och hundar skapar kontakt om något! I går tö och idag rejäl halka. Vinter som sagt!



Ha en fin söndag!

2010-02-21 @ 10:15:55
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Görel

Visst blir det lite speciellt under sådana här omständigheter, jag tror vi tycker det är lite spännande. Lagom naturkatastrof är ordet, det kan vara gabnsjka besvärligt, men vi vet att det är tillfälligt. All snö och alla soltimmar vi har haft i vinter har nog varit välgörande, jag tippar att antalet vårdepressioner kommer att vara lägre än vanligt.

2010-02-21 @ 13:10:35
URL: http://granivor.blogspot.com
Postat av: Sylvia

Kombinationen snöoväder och hund skapar många härliga möten. Det håller jag med om.

2010-02-22 @ 10:42:10
URL: http://pantersylvia.blogg.se/
Postat av: nässelblom & choklad

Ja, som det ser ut nu är det väl lite lagom sådär. Tänk om elnätet skulle brista i sådan kyla vi har...hemska tanke. Visst blir det en speciell gemenskap när det t ex snöar så mycket, man får något att säga till vem som helst. Jag har gillat den här vintern väldigt mycket, men nog hoppas jag att våren börjar komma efter sportlovet. Konstigt nog har jag ändå inte åkt pulka och utnyttjat vinterns så mycket som jag skulle vilja. Det har ofta varit för kallt. Vad snygg din svartvita bild på fontänen är. Jag missade den förra gången jag tittade in. Ha det bra i snön. Kram/Eva

2010-02-22 @ 12:27:19
URL: http://www.nasselblomchoklad.blogspot.com
Postat av: Åsa!

Det är gott för mänskligheten att ibland vakna till och få något att samlas kring och fundera över som är lite lagom spännande och övergående.

2010-02-22 @ 12:46:56
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Mumin

Javisst är det så det är. Så fort det händer något ovanligt så pratas man vid antingen det är vid skyffeln eller i skidspåret...vädret kan vi inte rå på och tur är väl det. Kram

2010-02-22 @ 15:27:57
Postat av: matte

Katastrofgemenskap... kanske snart i SAOL :)

2010-02-25 @ 14:35:47
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Fia

Jag håller med. Det har aldrig förr varit så mycket småprat med främlingar på pendeltåget som det har varit nu när tågen har trasslat.

2010-02-26 @ 09:04:38
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Lars U

Tack för att du tittade in och kommenterade hos mig. Själv har jag alltid hundar med mig på mina promenader och då är man inte i så stort behov av snöväder för att prata med andra.

//Lars U.

2010-02-27 @ 02:43:30
URL: http://colorfridays.blogspot.com
Postat av: Ninni

Ja så är det man pratar med många människor nu!



Du sa att jag skulle räkna fönsterrutor innan jag somnade, av nån speciell anledning??



Det roliga är att jag brukar räkna förnsterrutor..vet exakt hur många vi har här hemma..haha



Ha en fin dag, kramen

2010-02-27 @ 08:54:06
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja dessa brevbärare har verkligen haft en tuff vinter i allafall här hos oss då det nästan varit omöjligt att ta sig fram på cykel.

Vi har oxå varit gifta i 25 år i år men hur vi firar har vi inte bestämt än kram Tingeling

2010-02-27 @ 09:12:19
Postat av: Anonym

Ja fy för att vara brevbärare en sån här vinter Vi firar oxå 25 i år kram Tingeling

2010-02-27 @ 09:14:45
Postat av: Cornelia

Du fångar det på pricken som vanligt. Katastrof "light" är ju bara mysigt och lite spännande. Värre katastrofer är säkert också kontaktskapande, av tvingande skäl (Haiti, Chile t.ex.), men mysfaktorn är lika med noll. Det är kanske vetskapen om att det kunde vara värre som gör att vi myser av de små katastroferna.

2010-03-03 @ 19:40:51
URL: http://corneliamenew.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0