Vägskäl


Vi kommer till olika vägskäl i livet. Där i vägförgreningen gör vi ett val, vi svänger av åt ena eller andra hållet. Hur skulle det se ut om vi valt tvärt om? Livsval, vilka är de avgörande val som vi gör i livet? Det finns människor som redan från början vet hur deras liv ska gestalta sig, eller tror sig i veta det. De gör strategiska val med målet tydligt framför ögonen. Sedan finns vi andra. Vi som halkar runt på livets stig och till synes slumpvis hamnar på en plats i tillvaron. Gjorde vi några medvetna val där, vid tillvarons stigförgreningar? Finns det en avgörande punkt, ett betydelsebärande ögonblick där framtiden för alltid formas. Nej naturligtvis gör det inte det. Men jag kan inte låta bli att ibland fundera över de där ögonblicken när jag hade kunnat välja en annan väg.



Kommentarer
Postat av: Maj Korner

Vet du vad jag tror? Jag tror att vi väljer rätt väg. För i ögonblicket vi väljer så så väger vi in det som är viktigt just precis då. Är stegen lätta så tar vi stigen med snubbelfarliga rötter. Behöver vi smultron så tar vi den med dikeskant. Att vägen sedan byter skepnad, tja, så är det bara. Det vet vi inte då, när vi väljer.



2009-03-31 @ 22:43:41
URL: http://majkorner.blogspot.com/
Postat av: Ninni/fotografia

Maj har nog rätt tror jag. Det är så mycket som vägs in i de besluten så i efterhand kanske man inte ens kommer ihåg hur det var just då när man gjorde valet.

2009-04-01 @ 00:51:44
URL: http://piona.blogspot.com
Postat av: Znogge

Visst är tanken svindlande för vi vet ju inte alls hur livet hade sett ut annars. Totalt annorlunda i vissa fall kanske vilket jag har svårt att föreställa mig!

2009-04-01 @ 06:20:29
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Åsa!

Nog finns det tillfällen då man undrar, hur hade det blivit om...

Men livet består utav många chanser och många möjligheter, sa en föreläsare en gång. Det är nog det enda jag minns från den kvällen, men det bet sig kvar som ett mantra inne i min hjärna. Jag gillar tanken på att livet inte står och faller på ett beslut eller ett misstag, det skulle ju vara för gräsligt!

2009-04-01 @ 08:36:17
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: matte

jag tänker ofta så... undrar hur det blivit om.. en sak är säker, mycket hade varit annorlunda.

2009-04-01 @ 15:03:57
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Anonym

Oj oj oj vad många gånger man har tänkt att om jag valde det eller det hur hade livet sett ut då?? Ibland kan man tänka att ska jag göra si eller så? Men om man följer sitt hjärta och sin magkänsla så blir det alltid rätt....så tror jag det är. Kram på dig vännen! Mumin

2009-04-01 @ 18:29:30
Postat av: Mumin

Jag skrev ju en kommentar här men den kom tydligen inte med. Ja jag får väl skriva igen då. Jo som sagt det här med att välja rätt det gör man bara med hjärtat och med magkänslan. Känns det bra så är det alltid rätt väg. Kram på dig! Mumin

2009-04-01 @ 18:34:04
Postat av: Dubbelörnen

Så kloka ord fr dig... o jag tror precis som en här ovan. Att vi faktiskt väljer helt rätt för stunden, just då!!



Och precis som jag skrev så är det varje vår, precis detsamma... Drömmar o planer, drömmer o planer...



Men vad som verkställs, är en helt annan sak gapskratt

2009-04-01 @ 22:59:56
URL: http://karljohansgarden.blogspot.com
Postat av: Elisabeth

Så tänker jag ofta nu, och hur hade mitt liv sett ut idag, om jag hade valt annorlunda, då därborta i någon av vägförgreningarna som jag passerade?

Men det är lite farligt att tänka så i tider när det stormar i ens liv... man vill gärna önska att man hade tagit den andra vägen istället. I tron att man hade sluppit stormen. Men vem vet, då kanske man hade levt i en orkan idag...



Varm kram... och tack för dina alltid så tänkvärda tänk!

2009-04-03 @ 06:24:50
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: Anonym

Det finns en underbar barnbok som tar upp - tänk ifall att jag tagit den andra vägen - mött den andra personen - nu minns jag inte titeln men jag lovar att återkomma.A-M

2009-04-03 @ 18:39:03
Postat av: Fia

Det är lite spännande att fundera över vad som hade hänt om man hade gjort ett annat val vid något tillfälle i livet. Men alla våra bra och dåliga val gör oss till dem vi är. Och det kan ju hända att ett tokigt val ändå har lett till något vi inte skulle vilja vara utan.

2009-04-04 @ 08:32:01
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Ninni

Nog kan man tänka ibland om jag gjort så istället för si..men jag tror inte det är lönt att tänka så.

För ödet är inblandat också...och oftast är nog valet det rätta.



Många kramar och ha en skön lördag

2009-04-04 @ 10:11:59
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Paula

Här har du en som halkar omkring på ett bananskal, än hit än dit på livets villande stigar!

Visst har man haft drömmar och planer, inte mycket som gått i lås, men jag har upplevt mycket annat istället. Inte mycket jag ångrar, men jag vill gärna få chansen att hamna här på jorden några ytterligare gånger för att göra allt jag inte kommer att hinna med...

Du är rotad i din mylla, det låter väl bra, och pianot bara väntar på dina spelande fingrar?

Ha en fin söndag, vi har fått lite bonussol, något som inte skulle förekomma enligt prognosen, men nu mulnar det på. En biltur till nya boplatsen gör vi, trevligt att strosa omkring och lära känna området lite.

Kramen från pörtet

2009-04-05 @ 12:59:15
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0