Grattis Poesidagen


En av mina favorit dikter
DU OCH JAG OCH VÄRLDEN av Werner Aspenström

Fråga inte vem du är och vem jag är
och varför allting är.
Låt professorerna utreda,
de har betalt.
Ställ hushållsvågen på bordet
och låt verkligheten väga sig själv.
Sätt på dig kappan.
Släck ljuset i tamburen.
Stäng dörren.
Låt de döda balsamera de döda.

Här går vi nu.
Den som har de vita gummistövlarna
är du.
Den som har de svarta gummistövlarna
är jag.
Och regnet som faller över oss båda
är regnet.




Kommentarer
Postat av: Anonym

Jo - grattis. En underbar dikt. A-M

2009-03-22 @ 06:07:13
Postat av: Bokmania

"Ställ hushållsvågen på bordet

och låt verkligheten väga sig själv" är en vacker rad. Jag gillar den här dikten. Man ska inte grubbla för mycket, man måste också unna sig att bara vara. Kul att du ville vara med och fira.

2009-03-22 @ 09:33:43
URL: http://www.bokmania.net
Postat av: Anonym

Den var jättefin har aldrig hört den förut!

Ha en trevlig dag kram Tingeling

2009-03-22 @ 09:50:34
Postat av: Znogge

Har aldrig hört denna fina dikt förut men din vackra bild minns jag!

2009-03-22 @ 13:57:19
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Åsa!

Den har jag aldrig hört förut! Verkligen fyndigt bra, den dikten ska jag lägga på minnet!

2009-03-22 @ 14:17:19
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Ingegerd

Men det är svårt! Att bara acceptera och liksom vara en passiv iakttagare? Låter lite buddistiskt kanske?

2009-03-22 @ 19:23:10
Postat av: Elisabeth

Ja, livet är en gåta... oavsett vilka skor vi går i! "Man skulle ej grubbla..."!



Varm kram...

2009-03-22 @ 19:59:01
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: Nalle

Så oerhört vackert skrivet.

Kram Nalle

2009-03-22 @ 20:36:04
URL: http://nallesfoto.blogg.se/
Postat av: thord wiman

Men Kersti... jag glömde, Världs-

poesidagen... men inte du.



Underbar dikt av Aspenström. Intrycket är Mindfulness långt innan det ordet danades.

Lite meditativ sinnesnärvaro.



SOMLIGA GILLAR POESI



"Somliga-

alltså inte alla.

Inte ens de flesta, bara ett mindretal.

Om man inte räknar skolorna där de måste

och poeterna själva

så går det väl två såna på tusen.



Gillar-

men gillar gör man också makaronibuljong,

man gillar komplimanger och blått

man gillar sin gamla sjal

man gillar att klappa hunden.



Poesi-

fast vad är poesi för nånting.

Månget vingligt svar

har getts på den frågan.

Och jag vet inte och vet inte och håller mig i det

som i ett räddande räcke.



Wislawa Szymborska

nära ögat, 1976



Läser du henne Kersti?

2009-03-22 @ 21:35:48
Postat av: Kersti

Nej henne har jag inte, förrän nu stiftat bekantskap med. Men det här smakprovet gav mersmak. Tack Thord

2009-03-22 @ 22:01:30
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Eystein Halle

Fantastisk dikt! Aspenström var en av de helt store lyrikerne.



Andre knallgode dikt av ham:



"Snigeln"

"Ode til Riksmuseet"

"Ögonvittnet"

"Lyft mig in i det svartvita spelet"

"Smärtan"

"Den barnsliga frågan"



og flere til!

2009-09-24 @ 20:54:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0