Gröna funderingar


Den är här nu, sommaren. Mitt ibland oss har den äntligen letat sig in i varje vrå. Vart man ser är det grönt, grönt, grönt. Det finns många nyanser, jag undrar hur många.  Just nu tycks antalet oändligt men så är det kanske inte. Finns det lika många nyanser av gult eller blått som av grönt, jag vet inte, vet du? Jag tror att det finns djur som kan se många fler färger än människor, hur man nu kan veta det. Det är ju inte så att de kan visa oss eller berätta precis vad och hur de ser. Det är så för oss människor också. Färger känns så personliga på något sätt, vi kan liksom inte dela våra färgupplevelser med varandra för hur vet jag att du ser det som jag ser?




Kommentarer
Postat av: Znogge

Jag vet inte heller men något i mitt undermedvetna från studietiden säger att det finns lika många nyanser. Sedan kan det vara svårare att se skiftningarna när det gäller en ljus färg som gul! Men blått, oj så många underbara toner den färgen har...

2009-06-30 @ 17:22:31
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Cornelia

Precis så har jag också tänkt. Du sätter alltid fingret precis på: "hur vet jag att du ser det som jag ser?" Det vi ju inte. Och det gröna är verkligen överväldigande. Men är mn gröna färg, samma som din?

2009-06-30 @ 23:23:42
URL: http://corneliamenew.blogspot.com
Postat av: Tuvstarr

Undrar precis som du och Cornelia. Hur kan man veta om alla människor ser världen i samma färger, luktar samma lukter, smakar samma smaken...

Kanske är det allt helt olika, och kanske är det grunden, varför jag älskar färgen gul medan någon annan gillar blå.

2009-06-30 @ 23:44:32
URL: http://magica-tuvstarr.blogspot.com
Postat av: Paula

Hej! Jag måste erkänna, det är för mycket grönt för mig just nu! För mycket grönt, för mycket blommor, för mycket tunga bedövande dofter, för svulstigt helt enkelt...att det sedan är på tok för varmt också gör att jag drömmer om isbjörnar och snöstormar...men så tänker jag på di barna som så väl behöver sitt sommarlov, som kanske äntligen fattar att lämna datorns värld och stiga ut i det riktiga, med bad och sol och kuligheter!

Jaja, jag får ge mig till tåls, min årstid kommer också!

Ha det gott i värmen/Kram

2009-07-01 @ 18:46:30
URL: http://paulaz.se
Postat av: Camellia

...och hur det gröna (som vi som sagt inte vet om det är den "samma" som andra ser) förändras ju med väder, och tid på dygnet, dessutom. "Oändliga", vill jag utropa, "är nyanserna!"

Postat av: Nalle

Jag har också tänkt på det där med färger och hur vi ser dem. Kanske jag ser en annan nyans på den blå himmelen än vad du gör? Kanske jag säger blå om grön. Det vet man ju aldrig. Det sägs att djuren inte alls ser färger, men det tycker jag är tveksamt. Hur kan man kolla en sån sak?

Den grå vardagen t ex. Blir den bättre och roligare benämnd med en annan färg än grå?

Den rosa vardagen. Ja, kanske det?

Ett rosa skimmer över dagen.Eller...

Ett grått skimmer över dagen. Trist och grått.

Men grå kan ju vara en fin färg i sitt rätta sammanhang.

Kram Nalle

2009-07-01 @ 20:31:22
URL: http://nallewikblad.dinstudio.se
Postat av: Anonym

Färger betyder så mycket för en mer än man tror På sommaren vill jag ha glada gärger på vintern väljer jag mera svarta nyanser kram Tingeling

2009-07-02 @ 23:28:22
Postat av: Staffan H

Jag tror också att våra färgupplevelser är högst personliga och växlar från individ till individ och efter humör och årstid. Det viktigaste måste vara att ha förmågan att ta in dem och njuta av de man gillar.

2009-07-03 @ 13:16:30
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Åsa!

Visst är det otroligt så många olika sorters grönt det finns! Jag blir lika förvånad varje vår när bladen spricker ut.

2009-07-03 @ 13:27:43
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Ninni

Säkert är det så att våra upplevelser av färger är individuella. Det kan jag märka bara i vår familj där jag är extremt känslig för nyanser och noga med att det blir rätt i mina ögon medan min man inte alls ser samma saker som jag gör.

Färger är viktiga för mitt välbefinnande och jag har svårt att ha färger som jag inte tycker om i min närhet.

Men jag har aldrig tänkt på att det skulle vara någon skillnad i antalet nyanser mellan olika färger...

2009-07-03 @ 23:18:28
URL: http://piona.blogspot.com
Postat av: Elisabeth

Att tolka färger är nog individuellt, det tror jag också! Men för en som inte kan tolka färgnyanser rätt, som jag, så gäller det att lämna tolkningsfrågan till de som har fått denna gåva...!



Å på tal om färger... när Carolina var inte så gammal, så trodde hon ett tag att "förr i tiden" då var världen bara svart och vit.

Hon hade sett några äldre program på tv, som gick i svartvitt... och det här med färgfilm var inte så lätt att förstå.



Varm kram... och tack min vän för inbjudan!

2009-07-04 @ 21:21:08
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: Madonnan

Precis så har jag också tänkt någongång...och så är det med allt - vi uppfattar Livet på våra egna, personliga sätt! Inte konstigt då att det blir konflikter emellanåt...



Grönt är f ö den allra vackraste färgen! Ser jag något grönt så vill jag ofta ha det bara för att färgen intar mig :)



Kram

2009-07-11 @ 10:42:44
URL: http://madonnan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0