Sommar i stan


Att få ungarna i säng en sommarkväll är som att trä pärlor på en snodd utan knut. Så skrev Salong Galin i DN för många år sedan. Nuförtiden när barnen får sköta sig själva upptäcker jag att min snodd inte heller har någon knut. Det är helt omöjligt att komma i säng i vettig tid, juninätter är förföriska. På morgonen kan jag inte heller sova. Kanske har det med åldern att göra eller så beror det på att man spränger och gräver ungefär tre meter ifrån min huvudkudde.
Hunden och jag flyr från hemmet i morgonen. Vi söker lugn och tystnad. Borde förstå att det inte är så lätt i en stad där det bor 2 miljoner människor, det väsnas överallt. Grävmaskiner, gräsklippare, elektriska häckklippare, asfaltsläggare alla låter de.
Jag funderar lite på varför allt som alla gör verkar låta så mycket och varför de måste göra det klockan sju, halv åtta på morgonen. På eftermiddagen är det mycket tystare då krattar gubbarna eller sitter under lönnen och fikar, ingen sprängning, ingen grävmaskin så jag antar att det är då jag får passa på att sova.


Lite tystare är det här, i alla fall om man har segelbåt.


Kommentarer
Postat av: Znogge

Vilket härligt uttryck och så bra det stämmer! I min lilla håla är det alltid lugnt. Underbart men ibland nästan för tyst...



Ha en fin sommardag!

2009-06-25 @ 11:10:18
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Inkan©

Jag tror att det handlar om att just nu är det svalast på morgonen, förmiddagen - innan solgasset höjt temperaturten till över 40 i skuggan (nästan) så de som vill tugga gräs och hinna undan i gatuborrning, asfaltsläggning -you name it- det kör hårt.

Hos oss kommer sopbilen numera redan före fem på morgonen och verkar sätta en ära i att bullra med soptunnorna allt det går.



Och nu: inga bilar, inget skrammel,endast lågmälda samtal under våra kinesiska körsbärsträd och alla ungar verkar ha gått och lagt sig.

Knäpptyst är det.

Sommarkväll.

2009-06-25 @ 19:50:36
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Åsa!

Tystnad är underbart. Det är verkligen en bristvara i vårt samhälle!

2009-06-25 @ 21:54:54
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Ingegerd

Jag förstår att det är jobbigt med alla bullerljud. Mycket gatuarbeten nu i storstan. Vi bor i en idyll måste jag säga, sällan det pågår några större arbeten i vårt område. Tystnaden i trädgården är ljuvlig. Hoppas du hittar Dina tysta platser!

2009-06-26 @ 08:15:36
Postat av: Ingegerd - igen!

Blomsterbågen på min blogg är säkert köpt i en av de vanligaste trädgårdskedjorna. Vår blir inte lätt att placera tyvärr!

2009-06-26 @ 08:17:27
Postat av: Anonym

Tystnaden är underbar om den är självvald.

Jag har oxåfunderat på varför alla ska sätta igång med oväsen tidigt på morgonen men jagtror endel är egoister de vill hem såtidigt som det bara går kram Tingeling

2009-06-26 @ 09:31:05
Postat av: Gisan

Det där ¨med ljuden var vi några som diskuterade häromdagen. Varför måste t ex fastighetsskötare köra gräsklippare och trimmer tidigt på morgonen och rensa på eftermiddagen? Vi kom inte fram till något logiskt svar. Kramar...

2009-06-26 @ 10:48:30
URL: http://gisans.blogspot.com
Postat av: nässelblom & choklad

Vilken bra liknelse - precis så är det ju. Ljuset ger ju inga som helst signaler om att det är dags att sova. Jag önskar att jag kunde portionera ut ljuset under en längre tid. Gärna ljusa kvällar, men det behöver inte vara ljust hela natten. Min ena dotter vaknar redan fem på morgnarna för att hon tror att det är dag - sen blir hon så trött. Men juni är en underbar månad med massor av sommar framför oss. Ha det så bra! Vilket gott bröd du verkar ha i din närhet....mmmmmmums!

2009-06-26 @ 11:10:58
URL: http://www.nasselblomchoklad.blogspot.com
Postat av: Ninni

Det är nog så...man vill klara av allt arbete innan det blir alltför varmt. Därför startar man tidigt.

Vi njuter av en ovanligt lugn och tyst tillvaro när vi är här hemma. I en småstad som vi bor i är det ju tyst på sommaren. På sommarstället på ön är det bara måsarna som skränar och det är de ju duktiga på men annars är det så tyst som att man tycker att det dånar i öronen. Men ljuset har jag lite svårt för, jag njuter av det men har också svårt att sova. Visst vore det fint om man kunde fördela det lite över året.

En liten middagslur på eftermiddan är kanske inte så dumt...

Ha det så bra!

Kram Ninni

2009-06-26 @ 12:14:14
URL: http://piona.blogspot.com
Postat av: Anonym

Ja det är ett himla väsen på allt och alla men sen när semestern kommer så lugnar alla ner sig och då kan man njuta:) Vilken jättefin Stockholmsbild:) Kram ha en go helg! Mumin

2009-06-26 @ 14:38:23
Postat av: Katinka

Ja, det kan man ju verkligen fråga sig varför det inte kan vara lite tystare och mindre bullrigt på morgonen ju.... Men med hund vid din sida är det ju skönt att söka tystnad....

2009-06-26 @ 15:20:17
URL: http://presentabel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0