Datorer


Jag har tidigare skrivit om att jag är en någorlunda tekniskt begåvad person. Jag tycker också att jag har en hyfsad kunskap om datorer och hur de fungerar med de olika programmen och så. Men på något sätt verkar datorer leva sitt eget liv, oberoende av hur jag tycker eller tror att det ska vara. Nu på min julledighet har jag tillbringat en hel del tid vid den dator jag fick i somras när jag fyllde år. Jag har lärt mig lite mer, tittat runt och fördjupat mig. Så häromdagen tyckte jag att det var onödigt att ha en genväg till mina bilder på skrivbordet när jag så lätt kommer åt dem i det som på Mac kallas Dock. Jag slängde genvägen i papperskorgen, visst låter det logiskt och rätt. Döm om min förvåning och bestörtning när det visar sig att samtliga bilder försvunnit från fotoprogrammet. Raskt plockade jag upp “genvägen” från papperskorgen men inte dök det upp några bilder. Jag fick leta väldigt länge innan jag tillslut fann dem, för visst fanns de kvar djupt inne i datorns mörka vrår. Det kändes som en halv evighet innan allt var på plats igen och fortfarande begriper jag inte riktigt hur det kunde hända. Ytterligare ett av datorernas mysterium. Det är nog så som min man brukar säga, datorer är strikt logiska. Jag antar att det är det som är felet. Idag har min kära man inhandlat en extern hårddisk till mig så nu är allt kopierat och sparat ifall datorn skulle våga sig på att göra fler strikt logiska överraskningar.



Kommentarer
Postat av: Znogge

En extern hårddisk är hårdvaluta kan jag bara säga! Vi kopierar alla bilder om något skulle gå logiskt sätt fel...

Ha en fin lördag!

2009-01-03 @ 10:54:41
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: matte

har också skaffat en extern hårddisk, nu är hela 2008 inlagd där i (förhoppningsvis) tryggt förvar :)

God fortsättning!

2009-01-03 @ 11:12:41
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Ninni

Oj oj då blir man skärrad!!

Ja en extern hårddisk har vi med, men jag är slarvig och lägger inte över speciellt ofta.



Ha en skön dag, kram kram

2009-01-03 @ 12:02:15
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Ninni

Oj oj då blir man skärrad!!

Ja en extern hårddisk har vi med, men jag är slarvig och lägger inte över speciellt ofta.



Ha en skön dag, kram kram

2009-01-03 @ 12:02:22
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Ditt förra inlägg om nyår var nog ett av de varmaste inlägg jag läst på länge... och vackrast var nog dina ord om att vi förhoppningsvis blivit lite varligare med varandra under året som gått... jag tror så.



Ha en varm och god fortsättning på det nya året...



Varm kram..

2009-01-03 @ 12:55:50
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: Mumin

Å jag är så slarvig med mina kort:( Bara slänger upp dem kors och tvärs och sedan får sonen spader när han ser vad jag gjort ha ha. Kram ha en go söndag! Mumin

2009-01-04 @ 08:14:23
Postat av: Åsa!

Jag lägger alla kort på en extern hårddisk. Så träffade jag min granne som är fotograf... Han tyckte absolut att jag skulle ha back up på back upén... Alltså en extern hårddisk till!!! Hängslen och skärp säger jag då...

2009-01-04 @ 08:54:29
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Fia

Min bror som är fotograf sparar alltid sina bilder på en extern hårddisk + att han sparar dubbel uppsättning av säkerhetskopior på cd- eller dvd-skivor. Han har berättat om många fotgrafer som har skjutit upp själva sparandet, och så har hårddisken kraschat, eller något annat har inträffat och så är bilderna förlorade. Säkerhetskopiorna ska förvaras på olika ställen också....i händelse av brand...

Själv ska jag lägga över bilderna på externa hårddisken vilken dag som helst...

2009-01-04 @ 16:09:14
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Ninni

Oj vilken fasa!!!

Men Kersti, lita inte blint på den externa hårddisken...Vi köpte en förra julen som jag sparade alla mina bilder på, förutom de mest aktuella på hårddisken förstås som jag skulle spara vilken dag som helst.

En dag i mars gick den inte att starta!Inte ens tre månader gammal. Det var alls ingen billig variant som man kunde tro skulle vara av sämre kvalité...Vi fick lämna in den till en tjej som kunde hjälpa oss att plocka ut informationen och lägga den på en DVD. Men den externa HD:n den gick inte att laga utan vi fick en ny på garantin. Men det kostade ju en slant att få hjälp att få tillbaka bilderna;)

Numera lägger jag bilderna både på en DVD och en extern HD...

Kram Ninni

2009-01-04 @ 19:05:22
URL: http://piona.blogspot.com
Postat av: Paula

Ja hugaligen va rädd jag är för att något ska försvinna ut i cyberrymden! Jag har också en extern hårddisk på min önskelista, nu kom en ny kamera på första plats, men nu står hårddisken överst i "måste inhandlas"

Bistert har vi det här i Dalom, med mellan 20-25 minusgrader, men Paula njuter i alla fall. Det är garanterat myggfritt!

Kram på dej

2009-01-05 @ 13:07:39
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0