Fundering i jultid


Det är en massa pyssel det här med jul. Egentligen rätt absurt om man ställer sig lite vi sidan av och betraktar spektaklet. Varför i allsin dar ska vi smälla i oss all den här maten och allt godis. Och varför ska allt vara så skinande rent och perfekt just till julhelgen.  Kanske skulle vi må bättre om vi spred ut det lite. Jag skulle vilja införa en liten helg någonstans i februari tror jag. Då när man börjar bli så där less på vintern och bara längtar efter våren. En ljus och glad helg när man putsar fönster och bjuder på luftiga lätta suffléer. Eller kanske en fest i november när mörkret tätnar och breder ut sig och den råkalla luften kryper under skinnet. Då skulle jag bjuda på rykande varm soppa, nybakat bröd ett gott rödvin och massor av ljus. Och godis det skulle man äta lite då och då hela året om.
Tro nu inte att jag inte gillar jul, för det gör jag och för varje år som går blir den lite mer lagom. Jag försöker skala bort alla måsten och bara göra det som jag och familjen helst vill. Det låter så klokt och bra när jag skriver det, i verkligheten är det en smula mer komplicerat och inte riktigt så enkelt som det verkar. Det är inte alltid så lätt att leva som man lär.

 


 


Kommentarer
Postat av: Znogge

Förstår precis vad du menar! Kanske är det dags att skapa alternativ? Fast i ärlighetens namn så gillar jag julen :-)



Ha en fin dan före dopparedan!

2009-12-22 @ 23:27:27
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Inkan©

wow - en riktigt julig pussgroda... gömmer sig en prins därbakom?



Det gäller att skapa sin egen jul- utan 'måsten' och allt som enbart känns som krav. Eller resa bort-till ett fjällpensionat eller stuga i Skärgården eller. En skön vinterljusfest med det enkel och god mat-lagomt mycket. Så ingen äter 'ihjäl' sig.



Jag kan 'hälsa' från Lars N (Oregon)- som du mötte på leasing-partyt. Han åker med sin laptop till Nya Zeeland den 2 jan. för att skriva en månad. Jag gladde honom med att vi har snö här - i Oregon regnar det och är mildväder.



God Jul - ta det lugnt!

2009-12-23 @ 00:13:04
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: anna of sweden

Jag håller med. Fler och mindre högtider åt folket!



Hoppas i varje fall att det är färdigstädat nu och att julen står för dörren!



God Jul!

2009-12-23 @ 02:26:08
URL: http://annasweden.blogspot.com
Postat av: Ninni

Vet du vännen vår Jul är väldigt avskalad...vi gör sill&skinka!

Nåt godis gör jag inte köper ett par goda chokladaskar istället.

jag har slutat baka kakor&bröd...Julklappar är minimalt.



Vi njuter av lugnet..städningen är så där. Spelar roll det är mörkt, vi tänder en massa ljus.

Dammråttorna är lagom stora...inga huggtänder än..hihi.



GOD JUL önskar jag dig..stor kram

2009-12-23 @ 10:48:03
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Mumin

God Jul kära du och ha det gott i juldagarna. Kram Mumin

2009-12-23 @ 11:46:37
Postat av: Imagine

En klok inställning till julen - och livet.



Önskar dig en stämningsfull God Jul!

/ Imagine

2009-12-23 @ 12:14:00
URL: http://photoimagine.wordpress.com
Postat av: Åsa!

Håller med dig helt och hållet! Det blir lite mindre stök för varje år. Mamma säger att det beror på att mina barn håller på att växa upp, och då blir inte julen så viktig, kanske är det så, jag vet inte. Det känns iallafall skönt att det inte är så uppshasat!

Önskar dig en lugn och fin julhelg Kersti!

2009-12-23 @ 15:19:41
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Cornelia

Vi försökte ett år att skippa julklapparna, det var såååå tråkigt! Inga rim! Nu har vi infört dem igen men på en sansad nivå. Det är helt OK.

Februarifest och novemberfest, det tycker jag låter bra. God Jul!

2009-12-23 @ 16:37:05
URL: http://corneliamenew.blogspot.com
Postat av: Ninni/fotografia

Jag förstår precis vad du menar och den där novemberfesten tycker jag låter som en oerhört god idé. Det är då man behöver glädje och tröst. Nu är det ljust och vackert hos oss och dagarna blir längre och längre. Fast visst är julen ändå en fin högtid om man prutar på kraven. Vi firar ganska enkelt men det blir ju en hel massa mat ändå. För ett par dagars firande! Julklappar hoppar vi över i år. Vi får se hur det går:)

Hoppas du och din familj får en riktigt skön jul!

GodJul-kramar

Ninni

2009-12-23 @ 22:34:54
URL: http://piona.blogspot.com
Postat av: nässelblom & choklad

Precis mitt i prick mina tankar. Visst är det överdrivet att kraftsamla så totalt inför en helg, bättre att fördela det mysiga. Mina barn fyller år just i november och februari vilket har gett mig självklara anledningar att ha en del firande och kalasande kring det. De har verkligen valt just sådana månader som är lite trista, kanske för att ge mig något att fira då. Jag gillar dina inspirerande festförslag. Gillar också mycket den här tiden, men inte allt och inte att det är så mycket av allt.

2009-12-23 @ 23:45:19
URL: http://www.nasselblomchoklad.blogspot.com
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Vi har minimerat både julmat och julklappar. Endast barnen som är under femton år får julklappar.

November och februari skulle passa utmärkt. Det ska jag införa här på Fädernegården. Tack för en ytterligare gold idé från Dig.

Ha en fortsatt God Jul.

Kramar från Nicoline

2009-12-25 @ 22:12:55
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se/
Postat av: Mifflan

Med måstena ligger jag ganska lågt däremot är jag så trött innan julen, med terminsavslut och allt, att det känns tufft att få till det...

2009-12-26 @ 00:14:20
URL: http://mifflan.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0