Att anpassa sig efter årstiderna


I linje med miljö och ekologitänk betonas vikten av att äta efter säsong, att anpassa sig efter årstiderna. Kloka tankar tycker jag och försöker styra in mig på det så gott det går.
Jag funderar vidare på det spåret och undrar varför det inte gäller oss människor. Vad är det som gör att vi inte anpassar oss efter årstiderna? Vi ångar på sommar som vinter och försöker låtsas som om årstiderna inte har någon som helst betydelse, som om de inte gäller oss. När man tänker på det är det ganska märkligt eller hur.  Jag undrar hur det skulle bli om vi drog ner på takten under vinterhalvåret. Om vi tillät oss att ta det lite lugnare, sova lite mer och arbeta lite mindre. Om vi gjorde som djur och natur och anpassade oss efter kyla och mörker, hur skulle det påverka oss. Kanske skulle det ge oss mer kraft och ork att möta den sprudlande våren och det fantastiska ljuset. Tänk om det är så enkelt.



Kommentarer
Postat av: Znogge

Vi är ju köttätare som många andra så kanske är det inte konstigare än så!För nog behöver man energi när våren gör sitt intåg. Under vintern däremot känns det rätt att sitta inomhus och uggla när det blir för mörkt och dystert... Men nu gpr vi ljuset till mötes!

2009-04-29 @ 21:31:52
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Åsa!

Tror vi skulle må bättre om vi levde lite mera efter naturens lagar. Både när det gäller sömn och mat! Önskar dig en trevlig valborg Kersti!

2009-04-30 @ 08:28:15
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Ninni/fotografia

Faktiskt tror jag inte att det är meningen att man ska leva uppe i vårt land den mörka årstiden. Man(läs jag) mår så mycket bättre när skillnaderna i ljus över året inte är så stora. Men visst kan man sakna de ljusa kvällarna...

Hoppas du får en skön Valborg och 1:a maj!

Kram Ninni

2009-04-30 @ 14:38:10
URL: http://piona.blogspot.com
Postat av: Paula

Hej! Jag tror det som skulle behövas var att vi var tvungna att dra ner på det elektriska ljuset under hösten! Med fler levande ljus i stugorna skulle vi automatiskt växla ner till autopilot, tror du inte? För vad gjorde mänskorna i sina stugor förr när mörkret föll? Jo dom kurade skymning och sen var det natti! Skulle passa mig som handen i handsken..

2009-05-11 @ 11:07:53
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0