Mera Bokmässa


Karin Thunberg skrev i lördagens tidning om olika skäl till att besöka bokmässan. Ett av dem skulle vara att trängas med de litterära giganterna, mingla runt och spana efter kända ansikten. Jag inser att jag inte hör till dem. Böckerna känner jag igen och omslagen men oftast inte författarna. När en man uppmanade oss i kvinnor i toalettkön att gå herrtoaletten vilket ledde till ett samtal oss emellan tyckte jag att han var svagt bekant. På seminariet senare på dagen upptäckte jag att mannen jag talat med i toalettkön var Björn Ranelid, så kan det vara. Nej jag spanade inte efter kändisar även om jag ibland såg en och annan som jag faktiskt kände igen. Jag spanade mer efter det som kanske inte drog allra mest folk. Det fanns en hel del av den varan också om än inte så alldeles enkelt att vaska fram ur det enorma utbudet. Jag lyssnade bland annat på Anita Nahir när hon talade med Annika Ruth Persson om sin bok Kvinnor på ett tåg och Erik Bengtson som berättade om Amishfolket.
Men störst var i alla fall mitt korta möte med Lennart Hellsing. Hans böcker har följt mig genom hela min uppväxt och att bli presenterad för honom det var mäktigt.
Nöjd och trött återvänder jag lördag natt till Stockholm med en önskan att nästa år åka på bokmässan igen.
Och ja, det är klart att jag köpte Lennart Hellsings bok Welams Vädermödor En tonårsbilderbok för alla som är, har varit eller snart blir mellan tretton och nitton år. Passar precis in på mig eller hur.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Som klippt och skuren för dig! det syns ju ;-)

2008-09-29 @ 21:47:13
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Den passar ju dig precis. Du var ju tonåring alldeles nyss;)

2008-09-29 @ 22:24:38
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se/
Postat av: Ninni

Ja inte vet jag...men jag trodde du var liiite äldre kanske:-)

Det låter mysigt, din skildring av bokmässan. Tyvärr har jag aldrig varit på den men jag antar att man skulle drabbas av köphysteri. Det kan jag göra bara jag besöker bokhandeln eller Adlibris. Vilken tur att det finns bibliotek!

Må så gott! Kram Ninni

2008-09-30 @ 14:23:13
URL: http://piona.blogspot.com
Postat av: Anonym

Lite avis på dig nu. Jag skulle varit där, men...väntade lite för länge.

Jag har varit utställare själv två år i rad nu. Så nästa år hoppas jag att jag återvänder dit.

Med nya och gamla alster. För mitt gamla förlag.

Hade tänkt åka privat iår, men som sagt. Det blev inte av. Tyvärr.

Träffade du Björn:) Honom känner jag sedan länge länge.

Kram Nalle

2008-09-30 @ 16:04:20
Postat av: Ninna

Krakel spektakel tänker jag på när du skriver om Hellsing.

2008-09-30 @ 17:41:30
URL: http://persiljeland.blogg.se/
Postat av: Fia

Vad kul! Jag hade också gärna besökt bokmässan, men det fungerar inte med jobbet.

2008-09-30 @ 21:18:57
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: matte

å vad jag skulle viljat besöka bokmässan! men det kommer väl fler gånger. Kul att kunna få signerade böcker, fast jag skulle nog inte heller känna igen författarna till utseendet.. jo Ranelid skulle jag känna igen. Jag har inte läst nåt av honom, men ska. Blev lite förtjust i honom efter hans sommarprogram:)

2008-10-01 @ 12:28:50
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: nässelblom & choklad

Kul att vara på bokmässan. Jag trivs också att flanera runt för mig själv sådär utan några förpliktelser mot någon annan. Men det är säkert för att man har andra omkring sig för det mesta - då kan man njuta av ögonblick helt på egen hand.

2008-10-01 @ 14:35:36
URL: http://www.nasselblomchoklad.blogspot.com
Postat av: Paula

Jag har aldrig besökt bokmässan...min panikångest är nog den som mest hindrar mig. Att trängas med folk och fä i en mässhall är inget jag längtar efter...annars vore det nog så givande

Kvinnor på ett tåg läste jag nyligen, den tyckte jag om!

Kram

2008-10-02 @ 18:24:34
URL: http://paulaz.se
Postat av: Görel

Lyckost som fick träffa Lennart Hellsing! Han har en speciell plats i mitt hjärta.



Inte dumt att gå själv på evenemang, det är helt kravlöst och man är öppen för alla intryck. Men det är nog väldigt avhängigt av vem man är och hur man har det till vardags.



Nästa år ska jag till bokmässan, vi kanske ses då?

2008-10-05 @ 17:04:50
URL: http://granivor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0