Ställtid


Jag har ett andrum, ett mellanrum i försommaren. 
Då börjar rastlösheten att slita och dra.
Den gnager sig in och hotar att helt rasera möjligheten till eftertanke och reflektion.
Jag har tid, det finns utrymme men det krävs något mer.

Det krävs att jag förflyttar mig från den nivå som befolkas av  inhandlingslistor, 
tvätttider och annat underhållsarbete.
Till en nivå, en hylla i medvetandets skafferi där det är glesare mellan burkarna.
En nivå där det finns utrymme för nytänk.
En plats där jag kan ta ett steg tillbaka och betrakta innehållet på hyllan och se nya saker,
nya samband i det gamla invanda.
Tomas Sjödin har så rätt när han säger att det krävs tid för eftertankar.
Eller för att använda Bodil Jönssons terminologi, det krävs ställtid.
Det går inte alltid att på ett ögonblick förflytta sig mellan de olika hyllorna,
det tar tid att ställa om sig.
Det är en kunskap jag egentligen har, men inte alltid kommer ihåg att räkna med.

image311




Kommentarer
Postat av: Dubbelörnen

Den där känslan som du beskriver kommer jag ihåg fr förr, men jag har förändrats. Blivit äldre o troligtvis klokare o kanske har flytten hit ut bidragit till det. Men numera ÄR jag bara, tar dagen som den kommer. Njuter av det jag får här o nu. Visst planeras det för projekt o annat, men struntar i om de blir genomförda ;).

Kram

2008-05-27 @ 07:30:22
URL: http://karljohansgarden.blogspot.com
Postat av: Znogge

På mitt jobb pratas det ofta om att vi behöver mer tid. Nästan alla känner likadant. Kanske dags att dra ner på ett eller annat måste!
Kram!

2008-05-27 @ 12:50:11
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Åsa!

Det är så lätt att bara rusa på, vi har ju så oändligt många möjligheter idag och utbudet av varor och tjänster är ju nästan obegränsat! Inte blir det bättre att vi tvingas välja hela tiden heller. Så visst är det viktigt att stanna upp mellan varven och ställa sig frågan: Vad tycker jag och vad vill jag, egentligen...
Men det kan vara svårt att hitta distansen till omvärldens värderingar och ideal!

2008-05-27 @ 13:44:30
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Marianne

Viss kunskap behöver man inte hela tiden, bara lite då och då. Och då plockar man fram den. Det har du gjort nu.

Hoppas du får ordning på hyllorna!

2008-05-27 @ 14:19:16
URL: http://nyaaventyr.blogspot.com/
Postat av: Paula

Glömde ju fråga om du såg femmans program om samlare igår kväll? Att samla är en sjukdom som i vissa fall tar sig hemska uttryck! Folk som har egna hus så fulla med prylar att dom får sova utomhus på tomten! Eller andra som samlar på t.om sin egen urin o avföring...
Mest tänker jag dock att dessa iaf inte samlar på levande varelser, djur, som man ofta ser på teve. Sjukdomen har t.om ett namn, om det nu var ocd eller odc...nån bokstavskombination iaf (en bland många andra)
hoppas du njuter av vårt fina försommarväder. Här har värmen nått såna höjder att en finnkäring vill sitta i skuggan annars blir hon grinig!
Kram

2008-05-27 @ 15:25:06
URL: http://paulaz.se
Postat av: Sylvia

Ställtid är ett bra ord tycker jag. Viktigt att vi skapar oss lite ställtid då och då.

2008-05-27 @ 17:27:44
URL: http://pantersylvia.blogg.se
Postat av: Ninni

Att bara ta sig tid att stanna upp och njuta av tiden just nu det är ett måste för mig!

Fånga dagen och inte tänka framåt så mycket det borde alla göra..kramen

2008-05-28 @ 06:14:12
Postat av: Elisabeth

Jag håller med Sylvia... vilket bra ord! Ställtid, det ska jag försöka skapa nu. En sådan där medveten ställtid som får mig att må bra...

Varm kram..alltid!

2008-05-28 @ 20:15:01
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: Anonym

Ja visst alla människor man pratar med säger att vi stressar runt alldeles förfärligt och ska ta det lite lugnare...men jag tror vi skapar detta själva genom att vi "tävlar" i både arbete och vardag. Snyggast, bäst, renast, klokast.....utbrändhet....fanns det förr i tiden?? Nä inte vad jag vet....Kram på dig från Mumin

2008-05-28 @ 22:12:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0