Bokutmaning


Jag har poesiböcker närmast datorn. Därför var det inte alldeles lätt att anta Nalles utmaning.
Ta fram första bästa bok slå upp sidan 123 skriv ner sjätte sjunde och åttonde meningen på den sidan i din blogg.
De första böcker jag provade hade inte ens 123 sidor. I en var sidan 123 bara en titel. Några meningar var så långa att det bara var sex meningar på sidan. Efter några försök så blev det följande rader ur boken Mamma i skogen 247 små utsikter av Björn Berglund. Det är små betraktelser som bör läsas långsamt och helst många gånger. Jag har gjort samma radskift som han gör i boken.

Efter
att
ha
suttit i säkert en timme och sett hur slöjor av dis lyftes av från
de skimrande öarna ytterst i väster, bleklila,gråblå och ljust violetta,
la jag mig ner i skuggan av en häll. Som en leksaksbåt gick
långt ute en makrillbåt fram och tillbaka, fram och tillbaka,
balansgång  på horisonten med dörjspröten pekande snett upp
mot himlen sin bön om ett dyk.
Närmast klippan luktade sjöbrisen syrligt av trutspillning
blandat med grönslick som tappat sin grönhet och vitnat och
sprödnat av salt och sol i kanten avett dunstande hällkar.

Den som har lust kan ju prova och se vilka meningar som dyker upp.

image313


Kommentarer
Postat av: Znogge

En kul utmaning som jag gjort tidigare! Förmodar att den är inne på andra varvet nu... I dag ligger det för ovanlighetens skull ingen bok här så jag får avstå! Men önskar dig en fin dag!
Kfram!

2008-05-31 @ 12:11:33
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Anonym

Aha ! Du gillar poesi, trevligt. Snart kommer mina dikter ut som skiva. Ja 21 av dem. Roligt !
Vi ses snart
Kram
Nalle

2008-06-01 @ 10:45:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0