Vem äger vad?


Lyssnar på P1 så som jag så ofta gör.
När jag sätter på radion hör jag vår kulturminister säga:
De äger frågan!
Jag vet inte alls vad programmet handlar om eller vilken fråga som vem äger.
Men jag vet att man brukar uttrycka sig så och att det förmodligen är helt korrekt.
Ändå sätter det igång en massa tankar hos mig.
*
När jag var barn och min lillasyster ville retas kunde hon stå väldigt nära och
tjuvlyssna på oss lite äldre.
Luften är fri sa hon när vi ville få iväg henne.
Ordet är fritt brukar man också säga. Och tanken kan ingen sätta i bur.
Men hur är det egentligen med frågan?
I en demokrati borde väl också frågan vara fri.
Inte kan väl någon ha monopol på den, vad den nu än gäller.
Hur skulle det bli om vi inte fick ställa våra frågor.
Att man sedan kanske inte alltid får svar,
eller inte får de svar man förväntar sig,
det är en annan historia.

image253
Fritt är det för alla som vill att njuta av vårblommorna.




Kommentarer
Postat av: Znogge

Jag tycker det är ett ganska knepigt uttryck "De äger frågan" men vet att det används. För min del föredrar jag att säga "frågan är fri" precis som du är inne på för inte kan man äga en fråga... Däremot har man rätt att ställa den men äga? Njaeä... Nej, det är ett felaktigt ordval om det man vill säga är att frågan är viktig för någon!
Kram och god natt!

2008-03-17 @ 22:44:45
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Matildas fikarum

Hej! Jag hittade in här via din kommentar hos Slottsträdgårdsmästaren. Du har väldigt fina bilder här på din blogg! Och tänkvärda funderingar.

2008-03-18 @ 11:30:52
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Tänkvärt. Vad äger man egentligen? Det man har fått i gåva, arv och det man köpt? Frågan är fri!

2008-03-18 @ 18:51:57
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Anonym

HURRA - FRÅGAN ÄR FRI! ORDET OCKSÅ! TANKEN OCKSÅ. INGEN ÄGER - ALLA DELAR! HURRA FÖR ETT KANONTANKEINLÄGG. PÅSKABLOMMOR OCKSÅ. Anne-Marie

2008-03-19 @ 07:18:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0