Regn och fukt


Vaknade av skvalet i stuprören. Jag tycker om ljudet, det låter hemtrevligt på något sätt.  
Upplever lättnad och glädje över att inte befinna mig i ett läckande tält långt ute i obygden. Min säng är varm och torr. Utanför slår regnet mot rutan.
För många år sedan hade grannen ovanför en dansk pojkvän som bodde hos henne en tid. Jag minns att han inte tyckte om ljudet av regn i stuprören. Han blev alldeles tokig när det regnade och försökte få oss i porten att täppa till rören eller ta bort dem. Det blev inte så, rören är kvar men den danska pojkvännen sedan länge utflyttad.
I en av min bokhandlerskas allra första bokcirklar hade hon med en bok av en tysk författare. Jag kommer inte längre ihåg bokens titel eller författarens namn men jag minns känslan av fukt när jag läste. Drypande fukt som rinner längs väggarna och ljudet när man precis lyckas dra upp sin stövel ur sankmarkens grepp. Slurpet och droppandet. Känslan var så påtagligt att det var som att själv sitta där ute i det våta bland iglarna. Så hade det kanske blivit här inne om han, dansken fått sin vilja igenom och tagit bort rören som leder bort vattnet.
Som det nu är, med fungerande stuprör, hör jag till de lyckligt lottade som har tak över huvudet och oftast värme i elementen. Till och med varmvatten har vi (nästan jämt). Det är en lyx att vara tacksam för. Det är inte så förfärligt länge sedan man fick börja dagen med att elda i spis eller kakelugn. Vi glömmer så fort och tar så mycket för givet.


image243



Kommentarer
Postat av: Znogge

Vaknade av en solstråle i dag men annars tycker jag det är mysigt på något vis att vakna av regnet som paddrar mot rutan! Det är ett tryggt och hemtrevligt ljud trots att regnet i sig är lagom kul i längden!
Kram!

2008-03-01 @ 22:17:56
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Nicoline på Fädernegården

När jag läser ditt vad du skriver om regnet så minns jag plötsligt att jag också vaknade upp några stunder i förrgår natt av att det regnade på fönstret. Det är en skön känsla att vara inomhus när det är oväder ute även om en "Plommenad" i regnet kan vara ljuvlig om man har rätta kläder på sig. Jag tycker så mycket om att läsa dina inlägg.
Kram
Nicoline

2008-03-02 @ 07:54:06
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Anonym

REgn som smattrar mot fönster är det vackraste ljud jag vet... men tak, väggar och golv är något vi tar alldeles för självklart... jag brukar fundera över allt det där som är självklart... men som vi inte alltid kan ta för självklara. Det handlar om att återse, återförstå och omtänka... nya ord från mig till dig. Allt gott och stor kram, Anne-Marie

2008-03-02 @ 08:04:07
Postat av: Annas pytt

Jo, det kan så vara...men i dag är jag glad över att solen lyser. Behöver lite ljus, det har varit så fattigt med det ett tag. Anna

2008-03-03 @ 07:10:56
Postat av: nässelblom & choklad

Tänk vilken lycka att ha tak över huvudet. Det glömmer vi nästan bort ibland. På landet blir kontakten med naturen alltid mer påtaglig. Så fort det regnar ett par dagar eller blåser, blir telefonen utslagen och ofta även elen. Tur då med en vedspis. Men då får man känna hur det är utan sådant som vi tar för givet.

2008-03-03 @ 14:37:02
URL: http://www.nasselblomchoklad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0