Miljöfunderingar


Nu har alla småfåglar vaknat till liv. De kvittras och tjattras i träd och buskar.
Jag ser ett helt gäng talgoxar i ett buskage. Jag undrar om de förundras över den milda vintern, om de ens har märkt att den varit varmare än vanligt. De är närmare klimatet än vi människor behöver vara. 
Vi kan krypa in i våra uppvärmda hus och komma undan snö, regn och rusk.
Det är annat som gäller för fåglarna. Ja för alla andra vilda djur också för den delen.
Det finns väldigt många djur, små och stora. Arter som jag aldrig har hört talas om.
En del försvinner utan att jag ens har vetat om att de har funnits.
Min vän i Skottland gav mig en underbar bok till jul. En bok med fantastiska fotografier på djur tagna av Mitsuaki Iwago och med text av Bradley Trevor Greive.
Boken heter: Priceless The vanishing beauty of a fragile planet.
Den vill få oss att uppmärksamma de djur som fortfarande finns men som riskerar att försvinna om vi inte gör något.
Den vill få oss att se det fantastiska i naturen, att ta ett steg bort från vara stressade liv och öppna våra ögon för allt det vackra som finns här alldeles nära.
Och i och med att vi sett det, vill den att vi tar ytterligare ett steg och gör något för miljön. Alla kan inte göra allt men alla kan göra något.
För inte kan vi väl tänka oss att leva i en värld utan koltrastar, talgoxar eller orkidéer.

image252
Jag undrade tidigare idag om någon visste vad detta är för blomma.
Tack vare hjälpsamma läsare har jag nu fått lära mig att detta är en Knölsyska.
Blomman är vackrare än namnet tycker jag.

Kommentarer
Postat av: Znogge

Tänk bara på torsken som håller på att bli utrotningshotad. Vem hade trott det för några år sedan...
Kramar!

2008-03-15 @ 13:31:48
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Den var inte lätt...har sökt igenom Den nya Nordiska Floran flera gånger nu och den som är mest lik är Purpursporre som blommar juli-sept och är mycket sällsynt förvildad på öppen mark som det står i floran.
Hur hög var den och hur ser bladen ut?

2008-03-15 @ 15:51:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0