Att veta och att minnas


Jag fortsätter att tassar omkring i utkanten av mina minnen, kanske har det med åldern att göra. 
Ständigt sysselsatt med annat sneglar jag inåt mot skrymslen och vrår med för länge sedan glömda upplevelser och erfarenheter. Jag inser plötsligt att det är skillnad på det som man minns och det som man vet.
Jag minns alla mina barndomars somrar som soliga fast jag vet att det inte var så. Jag vet att vi en väldigt regnig sommar byggde ett dockskåp av en låda, jag minns kakelugnarna gjorda av tomma toalettpappersrullar men ingenting av regnet.
Jag minns alla mina barndomars vintrar som snörika och kalla fast jag vet att det inte var så. Jag har ett minne av ett knappt skönjbart snötäcke och hur mina fötter lämnar gröna fotspår efter sig på gräsmattan. Förutom det har jag bara minnen av snögrottor, runda tefat och kalla tår.
Minnet lägger ihop och drar ifrån, komprimerar och stuvar om så att man inte alltid känner igen sig. Men så kommer den där skymten som när Cornelia i en kommentar skrev om björnklister. Helt plötsligt kunde jag minnas lukten. Och jag är säker på att det är sant.

image246


image244


Kommentarer
Postat av: Znogge

Det är så mysigt att läsa när du skriver om dina minnen för plötsligt poppar det ena minnet efter det andra upp hos mig! Lukten av björnklister minns jag absolut och hur burken såg ut! Tänk så mycket vi har varit med om!

Jag valde att tacka nej till att bli fodervärd. Tror jag hade saknat "min" hund för mycket!
Kram!

2008-03-05 @ 09:38:47
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Ninni

Ja precis så är det kunde inte ha sagt det bättre själv!
Åhh Björnklister, den doften glömmer jag aldrig, en doft av mandel.
Fanns dom som faktiskt åt klistret,,inte jag.
Jag minns en sommar när det faktiskt regnade (haha) då sprang vi i regnet i badkläder..sen satte vi på oss kläder och badade med kläderna på...skitkul!
Men min faster blev inte så glad.

Kramen

2008-03-06 @ 08:36:10
URL: http://www.ninni.blogg.se
Postat av: Paula

Ja tänk, vi minns bäst det som var bra! Och tur är väl det, det ger ju hopp också till kommande generationer som knappt får uppleva riktigt vinter, o vem vet hur somrarna blir!
Läste nyss att tysken spår att sommaren inte blir så märkvärdig i år heller, semester skulle man helst ta ut mitten av juli till mitten av augusti. Nåja, jag som inte gillar att svettas i sommarsolen lider inte nämnvärt, bara det inte hela sommaren regnar bort..
Önskar dig en myspysig helg/Kramen

2008-03-07 @ 12:18:30
URL: http://paulaz.se
Postat av: Cornelia

Mina vintrar var som dina och mina somrar också.

2008-03-09 @ 21:43:06
URL: http://corneliamebooks.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0