Jordgubbar


Jag läste nyss en artikel i tidningen Filter. En artikel som handlade om jordgubbar. Den bekräftade det som jag, och säkert flera med mig märkt av men inte förstått orsaken till. Att jordgubbarna smakade bättre förr, sötare och mer på något sätt. Och det är alldeles riktigt och inte bara ett utslag av nostalgi, jordgubbarna smakade mer förr. Man odlar och säljer helt andra sorter nu än man gjorde tidigare. Sorter som visserligen inte smakar så mycket men som tål att transporteras långa sträckor. Det är därför man så sällan får några mosiga gubbar kvar i botten på kartongen, ni minns säkert hur det var när det alltid låg några smetiga rödbruna gubbar kvar när alla de andra var uppätna. Smaken har offrats till förmån för hållbarheten. Jag antar att man kan säga att vi konsumenter drivit fram den utvecklingen, men handen på hjärtat hur kul är det med smaklösa jordgubbar? Ja även om färgen är den rätta vill i alla fall jag att det ska smaka jordgubbar om dem. Nästa sommar kommer jag att leta efter självplock och det hos någon som odlar de gamla sorterna om det finns några kvar.


Garanterat smakrikt smultron


Kommentarer
Postat av: Znogge

Då var det inte inbillning då! Jag har nämligen tyckt att jordgubbarna var godare förr. Mörkare och djupare i färgen dessutom... Dessutom tycker jag att jordgubbssässongen blivit så kort men det är kanske bara inbillning?

Ha en fortsatt fin helg!

2008-07-26 @ 23:42:07
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Lilla B

Det är precis samma sak med äpplena. De mest välsmakande sorterna har tunna skal som lätt får transportskador. De blir osäljbara och istället tar man fram andra sorter. Allt går inte att kombinera och då får transportfähigheten gå före smaken. Hemma odlare kan satsa på smaken.

2008-07-27 @ 10:23:48
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Paula

Hej! Va bra att få det bekräftat! Vi har tur som har Tillmans bärodlingar inom 5km s avstånd! Där säljes dagsfärska bär utanför gården vid vägkanten. Och jag lovar, dom är söta, goda och det finns alltid ett par mosig i botten...

Går som en osalig ande mellan rummen, över 30 i skuggan även idag, passar inte min lekamen.

Låg på madrass på balkongen i går kväll, skönt så länge det varade, dvs tills myggen hittade mig.

Nu hör jag åska mullra någonstans i bakgrunden, kanske får vi en åskskur som renar luften?

Önskar dig fina dagar!

2008-07-27 @ 15:13:02
URL: http://paulaz.se
Postat av: Annemarie

Jag tycker jordgubbar ser ut som jordgubbar - väldigt vackra.. men något konstgjorda... och då man smakar på dem... kan man blunda...och undra...va...vad är detta... nej...aldrig en jordgubbe?

A-M

2008-07-27 @ 22:12:39
URL: http://annemariekorling.blogg.se/
Postat av: Mumin

Helt rätt!! Jordgubbarna är så syrliga nuförtiden...men dem i jordgubbslandet är jättegoda:) Kram Mumin

2008-07-28 @ 15:46:47
Postat av: Ninni

Ja visst är det så det är därför som jag sällan köper Jordgubbar numera.

Vi köpte på Gotland och dom var kravodlade och smakade mums!



Ha det gott i sommarvärmen, kram

2008-07-28 @ 18:59:35
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Lena

Min pappa, var inte bara bonde, utan en mycket inbiten trädgårdsodlare. (kanske man var tvungen till det på tidigt 50-tal om man skulle vara "råkostare" enligt Wearland)



Alltnog, i min pappas jordgubbsland fanns en sort som hette Senga Sengana. Små, söta, gav inte så stor skörd men - MUMMMS.

När jag skulle anlägga land, här i Boden, hittade jag just Senga Sengana! Där bland de rikgivande, "stor-bäriga" sorterna.

Sex plantor köpte jag, för jag vill ju ha stora skörda också så jag köpte något annat också som ger jättegubbar.

När jag nu botaniserar i mitt jordgubbstorn och hittar en Sengana, så blundar jag - och minns.....somrarna när jag tjyvåt i jordgubbslandet.. de solvarma söta gubbarna.



Idag är det inte så solvarmt. 10 grader.



/Lena

2008-08-06 @ 09:40:39
URL: http://momma.blogg.se/
Postat av: Anonym

... det jag ville säga med mitt förra inlägg, var att det är sorternas fel. Odlarna kör rikgivande snabbväxande, därav smaklösheten!



Andemeningen försvann, jag förirrade mig in i minnets labyrint fnissar



/Lena

2008-08-06 @ 09:44:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0