Ord


Jag har nyss lärt mig ett nytt ord.
Dygna.
Det betyder att man inte går och lägger sig utan är vaken minst ett och ett halvt dyng.
Tänk så spännande det är att språket hela tiden förändras,
ord försvinner och nya ord kommer till.
En av mina arbetskamrater använder ordet jumper.
Jag är inte säker på att mina barn vet vad en jumper är.
För mig tillhör ordet det passiva ordförrådet. Jag förstår det men skulle inte använda det själv.
I "Vill du läsa II"  läseboken av Elsa Beskow och Herman Siegvald från 1938 finns en gåta:
Kan du säga, vad det är som är svart utanpå och brunt inuti och som man kan ha två av?
Den kan nog inget barn eller ens vuxna svara på idag, än mindre stava till.
Jag undrar just varför den gåtan har fastnat i mitt minne.
Svaret på den är: ett par galoscher.
Är det inte konstigt att något så praktiskt nästan helt har försvunnit?
 Men inte helt,  min man har faktiskt ett par men jag vet inte säkert om de är bruna inuti.

image206




Kommentarer
Postat av: thord wiman

Hejsan Kersti!
Jag har precis inkorporerat två nya ord: Dygna och utshoppad. Dygna ska jag nog inte allmänt praktisera men - u t s h o p p a d - efter "buy nothing day" är mitt levnadsöde.
Ordet är Birger Schlaugs.
Vill ogärna handla något utöver det basala.
Vill ny livsstil ny etik för att motverka pågående klimatförändringar.
Är likgiltig inför konsumtion och det lyckorus det sägs medföra.
Hellre utanförskap än innanför köpetemplens glittrande fasader.
Vill man bl.a. detta är man utshoppad. Det är något fint det. En kommande, uppsamlande, djupgående rörelse i ett alltmer olyckligt, andefattigt samhälle. Kan utvecklas till styrande ideologi.
Jag drar djupt efter andan.
Tiderna blir allt mer märkliga!

Alea iacta est. "Tärningen är kastad" (Horatius).

2008-01-14 @ 21:52:18
Postat av: ylle

Ja det är otroligt intressant att följa språkets utveckling. Mest är det ju idag att vi tar in engelskan och gör den till svenska uttryck. Thord använde ett i sitt inlägg, "utshoppad". Exemplen är oändliga.
"Dygna" - det har jag ingen lust med, men det blir nästan så ändå, om man inte kan sova... Jumper, det hade man som tonåring, ett helt jumperset var högsta mode, i mjukt luddigt garn. Tänk va....

2008-01-15 @ 08:02:09
URL: http://sammie.blogg.se
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Det var det man gjorde när barnen var små. Man dygnade månader i sträck. Jumper är väl också ett låneord från engelskan. Vad kallar ungdomarna jumper för i dag? Det fanns också galoscher för damer men de kallades för pampuscher.

2008-01-15 @ 08:24:49
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Dubbelörnen

Sonen brukar anmärka på mina som han kallar ord fr 30-talet... Herre Gud så gammal är jag faktiskt inte!! *skrattar*

Sonen gick i 6e klass o hade ordspråk till läxa. Högmod går före fall... Han blev sk*tsur på mig i hissen ner, fräser o stormar ut fr porten. En härlig blank isfläck utanför porten får honom att göra ett tjusigt akrobatiskt trick med avslutning rakt på rumpan. Tror du sonen har glömt det ordspråket än?! Näääää... *gapskrattar än*

Kram

2008-01-15 @ 08:43:28
URL: http://karljohansgarden.blogspot.com
Postat av: Znogge

Visst är det spännande att språket förändras. Så har det ju alltid varit och i och för sig är det inte konstigt. Den tid vi lever i påverkar mer än vad vi tror och engelskan har gjort sitt till. Jumper vet jag vad det är men säger det faktiskt mycket sällan. När jag var liten sa man kalasbyxor men det hör jag sällan någon säga numera. Men i dag minns det ju pants och leggings så visst händer det ett och annat!
Kram!

2008-01-15 @ 13:01:36
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Annas pytt

Å vad jag gillar dina funderingar och ord. Själv älskar jag ord.Inte att använda så många som möjligt, utan att hitta dem som skänker mycket mening, är roliga , hemgjorda, gamla, nya...ja du vet. Att med få ord förmedla en hel historia, få människor att se bilder i sitt huvud. Tack för i dag/ Anna

2008-01-15 @ 16:14:47
Postat av: ylle

Ja varför hette det kalasbyxor? Var det nåt man bara hade på sig till kalas, eller? Såna hade vi väl alla som är 50+, i alla fall vi kvinnor, hi hi... Men det är i alla fall ett svenskt ord, är kanske bättre än "leggings" och "pants"???

2008-01-15 @ 16:39:46
URL: http://sammie.blogg.se
Postat av: Kersti svarar alla

Så roligt det här är med ord. Jag hade också kalasbyxor men hade glömt det. Man kan verkligen undra vad det namnet kom ifrån.
Utshoppad stoppar jag in i min samling av ord. Försöker motstå konsumtionens klor det går hyfsat bra utom när det gäller böcker. Där har jag väldigt svårt att stå emot. Jag vill ha!!! Och så äter och dricker vi mer lyxigt än vi behöver. Utom nu denna fattiga januarimånad då det är potatis och morötter som gäller.
Högmod går före fall, den historien var riktigt bra. Learning by doing(vad blir det på svenska?).

2008-01-15 @ 21:28:01
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Anonym

Försvinnande ord... kalasbyxor. Så gulligt ord. Jag trodde en gång att syltlöken var på uttåg ur ordboken... tills jag fann den utsökt. Jag blev så rädd att ordet skulle falla ur någons läpp att jag startade syltlökens vänner... du får gärna ingå i den gruppen av ordbevarare... syltlöksvänner... Allt gott Du fina, Anne-Marie

2008-01-15 @ 21:34:58
Postat av: Anonym

SPRING GENAST TILLBAKA TILL MIN BLOGG - PÖLSA. DU ÄR MIN VÄN: Anne-Marie

2008-01-15 @ 21:45:03
Postat av: Madonnan

Ja, tänk så allt förändras, ständigt...så mkt som händer. Men jumper säger jag nog ibland. Tror jag.
Kom att tänka på ordet skär, istället för rosa, det sade jag alltid som yngre, men det har helt fallit bort nu.

Kram, ha det jättebra! :)

2008-01-15 @ 22:38:52
Postat av: Znogge

Ville bara önska dig en fin onsdag!
Kram!

2008-01-16 @ 10:17:19
Postat av: Paula

Ja du har rätt, intressant som bara den detta med språket! Och alla förkortningar som tillkommit när tekniken rusar fram och kräver korta ord och meningar!
Jag är ju finlandssvenska, pratar det som kallas den ursprungliga svenskan, och visst skiljer sig orden en del. Ibland sitter min sambo som en fågelunge med öppet gap o förstår inte vad jag pratar om!
Jumper, det använde min mamma, haha

2008-01-16 @ 12:07:23
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0