Vardag


Alla människors liv består till stor del av vardagar.
Vanliga dagar som avlöser varandra som pärlor på rad.
Motsatsen till vardag är fest. Gör vardagen till en fest,
den uppmaningen läste jag någonstans.
För mig låter det lite förhastat.
För hur skulle det gå till när även den mest glamorösa sysselsättning blir vardaglig om man gör det ofta. Och att ha fest jämt låter lite tröttsamt.
Nu är jag tillbaka  i tanken, tillbaka i förnöjsamheten och välbefinnandet.
Det där långsamma och lite småtrevliga.
Att ha fest jämt vore som att bara ha en årstid sa min man.
Man uppskattar sommaren mer om man också får uppleva  höst, vinter och vår.
Och tänk så härligt det är att få längta.

image240



Kommentarer
Postat av: Znogge

Jag tror att vi behöver vardagen med det som hör till. Vi behöver till och med ha tråkigt lite då och så! Hur skulle vi annars kunna uppskatta det lilla extra och det som ger guldkant åt tillvaron. Samtidigt är det viktigt att fånga dagen och leva i nuet!
Ha det gott i dag!
Kram!

2008-02-26 @ 12:19:31
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Dubbelörnen

Du skriver som vanligt så klokt så ;). Förnöjsamhet är nog nästan mitt ledord. Att trivas med det lilla gör ju också att man kan uppskatta än mer det stora.

Men det gör heller ingenting om man en regnig, tråkig, grå tisdag lagar lite festmat för att sätta lite guldkant på vardagen *skrattar*.

Kramar

2008-02-26 @ 16:09:20
URL: http://karljohansgarden.blogspot.com
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Att längta till våren och ha förväntningar är en del av tjusningen med årstiderna. Jag kan även känna längtan till hösten trots att den är mörk. Att ha fest varje dag skulle nog bli enformigt i längden, vad skulle man då se fram emot?

2008-02-26 @ 17:30:10
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: nässelblom & choklad

Jag tror att det bästa är om man kan uppskatta vardagen och acceptera att det faktiskt mest av allt är vardagarna som är livet. Sen kan man förstås uppskatta guldkant och fest också.

2008-02-26 @ 23:43:00
URL: http://www.nasselblomchoklad.blogspot.com
Postat av: Görel

Jag tror också vi behöver kontrasterna mellan vardag och fest, mellan vinter och sommar. Även om sommaren är skön, längtar jag efter hösten när den börjar ta slut - sommaren liksom fester är inte bara kul utan också förknippade med krav som det kan vara skönt att slippa. Krav på att vara trevlig, ha snygga kläder, vara solbränd, ha en underbar semester och stora tomater i växthuset osv. osv.

2008-02-27 @ 16:48:27
URL: http://granivor.blogspot.com
Postat av: Anonym

Vardagen är vardagen och den tycker jag allra bäst om. Festen är festen och det är den just därför att den gör skillnad. Anne-Marie

2008-02-29 @ 17:52:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0