Listor


Det är rörig så här de sista arbetsdagarna före jullovet. Jag har gått vilse i dagarna och tror att det är torsdag när det är tisdag och onsdag när det är måndag. Det är ingen ordning. Oordning är det på mitt skrivbord på jobbet också och oordning i tankarna. Det är till och med så rörigt att jag tappat bort att skriva att-göra-listor, inte konstigt att allt bara flyter runt. Att göra en lista och sedan följa dess ordning och bocka av uppgifterna när de är utförda ger mig en känsla av kontroll. Kanske är det bara en illusion men det skänker i alla fall en viss tillfredsställelse. Sen känns det också bra att det, när jag frångår listan och vimsar runt bland arbetsuppgifterna, finns en struktur att komma tillbaka till. Mina listor följs sällan slaviskt. Ofta poppar det upp saker som kör förbi kön men det är ändå skönt att listan finns där i bakgrunden att falla tillbaka på. I morgon ska jag skriva en lista sen tror jag att det ordnar sig.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag gillar att läsa listor, jag tittar på handstilen, din är vacker. Egen. Det ser jag i listor. Anne-Marie

2008-12-16 @ 23:09:34
Postat av: Åsa!

Listor ger struktur! Brukar också göra listor när det blir för rörigt i livet. Men iår har det inte blivit någon jullista, det känns skönt och lite konstigt...

2008-12-17 @ 08:34:51
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Znogge

Men vissa listor är bra! Jag gör alltid en inköpslista även om mycket av det som jag handlar återkommer varje vecka. I dag är listan bara klar till hälften så min strukturella tillvaro är något rubbad!



Ha en fin dag!

2008-12-17 @ 09:42:14
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Camellia

Ha! Jag är precis likadan. Även om jag (alltför) ofta försöker leva listlös, slutar det oftast med att jag glömmer hälften, går någon besviken, missar "tåget" eller helt enkelt ställer till det. Då skäms jag, och sätter mig ner och skriver en lista, och bockar av...tills nästa gång. kanske skulle jag sist på varje lista, lista "skriv ny lista".

Postat av: Ninni

Jag brukade skriva listor jag har slutat med det..det ordnar sig ändå!

Men till affären är det bra att ha en...kramen

2008-12-17 @ 19:26:19
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kunde varit jag, inte samma saker på min lista - men listorna och all oordning både på mitt bord och i mitt huvud. Lägenheten ska man bara inte tänka på och allt som ska fixas, göras klart och kommas ihåg. Jag som bara vill softa!

2008-12-17 @ 20:02:10
Postat av: nässelblom & choklad

Kunde varit jag, inte samma saker på min lista - men listorna och all oordning både på mitt bord och i mitt huvud. Lägenheten ska man bara inte tänka på och allt som ska fixas, göras klart och kommas ihåg. Jag som bara vill softa!

2008-12-17 @ 20:03:26
URL: http://www.nasselblomchoklad.blogspot.com
Postat av: Smulan

Jag funderar när jag ser din lista....

Är du arbetsterapeut..?



En fin dag önskar jag dig!

Smulan

2008-12-18 @ 07:37:49
URL: http://smulansblog.blogspot.com/
Postat av: matte

här finns inga listor alls på papper bara i mitt huvud... om jag skriver ner så är det som att det är gjort och då glömmer jag, skriver jag inte ner då blir det gjort, konstigt :)

2008-12-18 @ 11:10:50
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Mumin

Listor måste man ha annars vet jag inte hur det hade gått för senila Mumin:) Kram vännen!

2008-12-18 @ 12:06:45
Postat av: Sylvia

Att Göra-listor är bra att ha. Ger sådan tillfredsställelse att få stryka i den. Skönt att inte bara jag blir dagvill - tiden går för fort jag hinner inte med. Trots att jag allas inte har så mycket att stå i. Men det är som om vissa dagar bara försvinner.

2008-12-19 @ 19:27:02
URL: http://pantersylvia.blogg.se/
Postat av: Fia

Det verkar klokt att skriva listor när det är mycket som ska göras och struktureras. Sen gäller det förtås att inte glömma listan!

2008-12-20 @ 10:49:41
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Jag är en listmänniska men tappar ofta bort alla listor jag skrivet...

2008-12-20 @ 12:29:03
Postat av: Paula

Oh, jag skulle inte överleva utan mina listor! En för "att göra idag" och en för "att göra när det finns tid". Idag ser lugn ut, ska göra en tomatsillsinläggning (för första gången) och sen är det bara tråkig städning på schemat.

Solen strålar in i pörtet, och då syns dammeländet.

Passar på att önska dig en

FRÖJDEFULL JUL ifall jag inte hinner in före D-dagen

Kram från pörtet

2008-12-22 @ 11:04:23
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0