Design


Jag är i stan och har fått en stund över, en liten paus innan nästa inbokade besök. Det kryllar av målmedvetna människor, de rör sig som om de gick en snitslad bana mellan de olika affärerna. Själv strosar jag runt lite mer planlöst. Efter ett tag hamnar jag i en affär med mängder av möbler och prylar den ena mer osannolik än den andra. De flesta ganska fula men det är förstås en smaksak. Jag tänker att det är fantastiskt att allt detta är designat av någon. Varje sak har börjat som en tanke i någons hjärna. Någon har funderat, skissat och producerat. Jag undrar hur den tanken såg ut från början som utmynnade i en dödskalle-smyckad sopborste. Trots att jag inte gillar den blir det onekligen svårare att avfärda den som rent skräp när jag tänker på att någon har ansträngt sig för att få den gjord. Det ser dessutom ut som om den fungerar att sopa med. Samtidigt undrar jag om någon verkligen hade saknat en sån sopborste om den inte funnits. Fanns det en efterfrågan innan, var det något som designern saknade i sortimentet. Eller är det så att man kommer på det när man ser den att, detta är vad jag verkligen längtat efter, en sopborste med dödskallar. Jag har kanske bara inte förstått att det är precis vad jag behöver.



Kommentarer
Postat av: matte

ja vad med prylar det finns! allt för alla smaker även för de utan smak ... om det nu finns någon sådan.

2008-12-14 @ 16:16:52
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Mumin

Ja du det kanske är så att den som tänkte ut det här med den borsten och döskallarna tycker det är vansinnigt tråkigt att städa:)Rena döden!! Ha ha nu var jag väl vitsig va? Kram Mumin

2008-12-14 @ 18:12:27
Postat av: Bert

Kommentar utan anknytning till inlägget:

Är det möjligen så att din släkt någon gång har bott i Luleå?

2008-12-14 @ 20:37:52
URL: http://ogonblickinorr.blogspot.com
Postat av: Åsa!

Det kanske är döskallar som ska till för att få mindre pojkar att hjälpa till med städningen?!

2008-12-15 @ 02:44:24
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Ninni

Haha ja det finns såååå många prylar som man inte visste att man behövde.



Men en borste med döskallar på, NEJ TACK!!



Ha det gott..kramen

2008-12-15 @ 15:36:20
Postat av: Ninni

Tankeöverföring...jag satt precis och tänkte att jag skulle titta in till dig;)

Jag som alltid tyckt att det varit så roligt att handla julklappar tidigare, men inte i år...Hittills har jag inte köpt en enda! Jag köper bara julklappar till fem personer så speciellt betungande är det inte. Men i och med att även våra "barn" är vuxna och har ganska mycket prylar redan så känns det så onödigt att fylla på med ännu flera ting.

Under det här året som vi bott i Brasilien så har jag upptäckt att man egentligen behöver väldigt få saker för att klara sig. De flesta av våra tillhörigheter har vi ju kvar här hemma i Sverige. Och de är alldeles för många!

Sen överflödet i butikerna...det gör mig helt matt. För vem produceras allt detta? Vi måste ständigt byta ut allt i våra hem och slänga allt det som vi inte tycker passar in längre. Visst är det ganska sjukt!

Måste man inte satsa på enkla och tidlösa varor av någorlunda god kvalité som håller i många, många år. Så nej tack...ingen sopborste med dödskallar på för mig heller.

Kanske blir jag mera shoppingsugen när jag frisknat till;)Kram Ninni

2008-12-15 @ 20:17:12
URL: http://piona.blogspot.com
Postat av: Znogge

Ibland undrar jag över vem som köper vissa saker men så inser jag att smaken är som baken och att det mesta verkar ha en marknad! Själv föredrar jag tidlösa saker men iblan kan det vara lika kul med något som sticker ut!

2008-12-15 @ 20:29:46
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Camellia

Min association, innan jag såg de andra komentarerna, var precis som Mumins – att det var en skämtsam formgivare som ser städning som rena döden. Otroligt knäppt och jag får heller inget ha-begär. Men jag ler. Får en association till klassiska surrealister och deras verk – den pälsklädda koppen, pumpsen knutna som en broiler, cykelhjul fastskruvat på en pall... Fast de prylarna var medvetet oanvändbara, just för att poängtera att vad som helst kan vara "konst". Här blir jag lite nyfiken på just tänket. Men visst känns det samtidigt sanslöst onödigt, all den tid (och antagligen pengar) det kostat att producera denna kvast. Lustigt sammanträffande, men jag kommer snart ha en annan, helknäpp designpryl på min blogg...

Postat av: Tuvstarr

Inte min smak, men ändå roligt på något vis.

2008-12-16 @ 18:11:32
URL: http://magica-tuvstarr.blogspot.com
Postat av: Inkan

Designade sopborstar... kan de va nå't?

Jag skulle hellre vilja ha en designad städare som kom bara jag knäppte på fingarna. En lite Jean som ser till att golven sopas, dammsugs, tvättas och som även kunde få borsta mig på ryggen. Häpp!



2008-12-20 @ 18:19:33
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Livia

Grym blogg du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)

2011-07-12 @ 23:45:10
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0