Nära det gröna


I sommar har jag intresserat mig lite mer än vanligt för vad jag stoppar i mig. Det började med Skottlandsresan och boken Animal, Vegetables, Miracle Our year year of seasonal eating av Barbara Kingsolver. Den behandlar Amerikanska förhållanden så jag letade efter något svenskt och fann Matsmart en vacker läsvärd bok om nya svenska mattrender gjord av Stefan Edman & Bo Thunberg med ljuvliga fotografier tagna av Jan Töve. I affären kan jag se att jag ligger rätt i tiden. Hyllorna översvämmas av ekologiska alternativ men är de alltid de bästa? Det är svårt att göra rätt.
Mitt torp ligger i närheten av Malmköping. På torget i den lilla köpingen står varje lördag Jan Andersson från Malmköpings Gourmetgrönt och säljer sina grönsaker. Att köpa sina grönsaker direkt från odlaren ger en ny dimension till morötterna. Att kunna samtala direkt med producenten, att undra och få svar. En gång frågade jag i min Ica affär vilken sort morötterna var. Expediten tittade på mig som om jag var galen. Sort? Det är morötter. Ja men försökte jag du vet det finns olika sorters potatis King Edward, Bintje och så vidare. Så är det med morötter också och jag undrar vilken sort det här är. Det är morötter blev svaret. Jag mailade Ica centralt och där svarade de att sorten inte hade betydelse för smaken utan att det var hur de växt och förvarats som spelade roll och därför var det ingen idé att märka ut vilken sort det var.
Men jag vill veta och jag tror faktiskt att det har betydelse vilken sort det är. När man handlar direkt från producenten får man veta, det ger en extra kvalité till morötterna.
I går var jag på Bondens Marknad på Katarina Bangata i Stockholm. Här finns morötter i mängd, sallad, mangold, ärtor och bönor. Många är vi som trängs vid stånden. Som undrar och frågar. Som köar och handlar. Som samtalar med försäljare och med andra kunder. Vi får svar på våra frågor, vi får nya tips och idéer och vi får god mat med oss hem.
Glad cyklar jag hem med cykelkorgen full.






Kommentarer
Postat av: Åsa!

Klokt val! Visst känns det gott att kunna köpa direkt av odlaren.

2008-08-17 @ 12:01:51
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Ingegerd

Var Du också på Bondens Marknad! Visst är det härligt att se och handla där. Titta gärna på min blogg vad vi handlade.

Krama! Ingegerd

Postat av: Znogge

När jag var liten fanns det ett torg och en saluhall precis intill vår sommarstuga. Där kunde man köpa lokala produkter och kvaliteten var otroligt hög. Vilken känsla och så kunnig personalen var. Desutom var det en fröjd att strosa omkring bland alla torgstånden! Så ska man köpa grönsaker och frukt!

Kram!

2008-08-18 @ 10:09:05
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Anonym

Jag tycker oxå att det är viktigt vad man handlar och vem man handlar av. Ju mindre mellanhänder desto bättre kram Tingeling

2008-08-18 @ 11:55:22
Postat av: Mumin

Vilka härliga bilder och det ser mycket fräscht ut.....ja det skadar inte att man tittar extra noga på vad man köper. Vilken trevlig marknad! Kram Mumin

2008-08-18 @ 18:46:58
Postat av: matte

Härligt!

2008-08-20 @ 16:39:00
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Tankspridd

Vi har blivit lite frustrerade när vi handlar på ICA, Willys etc. Trots att det är högsässong i sverige så finns bara hollänsk lök och morötter från spanien etc. Skulle det finnas svenskt som alternativ är den oftast dyrare. Det är inte klokt.

Jag kan tänka mig att den traditionella torghandlen kommer att få ett uppsving i och med viljan att köpa närproducerat.

2008-08-21 @ 13:51:13
URL: http://spriddatankar.wordpress.com
Postat av: Anonym

Fina bilder. Jag ska nog gå och skala en morot....

2008-09-07 @ 10:44:58
URL: http://persiljeland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0