Demokrati lektion?


På väg ut från jobbet slår jag på min mobiltelefon. Jag har fått ett röstmeddelande från studierektorn på min sons skola. Hon säger att det har hänt en otrevlig sak i skolan och att hon vill att jag ringer henne snarast.
Det är ganska många möjliga scenarier jag hinner se framför mig (det ena hemskare än den andra) innan jag får kontakt med henne.
Vad är det då som har hänt? Jo min diskussionslystne son har hamnat i dispyt med studierektorn. Själva sakfrågan handlar om att skolledningen tagit bort de sköna mjuka fåtöljerna som fanns i elevernas uppehållsrum och ersatt dem med hårda bänkar och bord. Det påverkar egentligen bara eleverna eftersom lärarna aldrig använder sofforna i uppehållsrummet, men bytet förgicks inte av någon som helst diskussion med dem.

Det är detta som sonens och studierektorns samtal har handlat om. Flera gånger förklarar hon att sonen aldrig var otrevlig utan hela tiden lugn och saklig, men att han har ifrågasatt hennes argument och själva beslutet (att ta bort de mjuka sofforna). Hon avslutar sin framställning med en fråga:
Vad ska jag göra?
Det är nu som jag skulle önska att jag hade sinnesnärvaro att lugnt förklara för henne att jag tycker att hon ska lyssna på honom. Att jag tycker att hon ska ta hans åsikter på allvar även när de inte överrensstämmer med hennes egna. Att jag tycker att hon ska läsa regeringens demokratiutredning där det står att skolans uppgift inte bara är att lära ut kunskap om demokrati utan att den också måste vara en demokratisk arena där elever får uppleva demokrati i praktiken.
Jag skulle tala om hur tomt våra ord ekar här hemma, om att det går att förändra genom att gå de demokratiska vägarna när man på sonens arbetsplats (skolan) inte lyssnar på eller tar elevernas åsikter på allvar.
Men allt det här är sådant som jag kommer på långt efter det att samtalet avslutats.
Jag kanske ska ta och skicka henne en länk till min blogg.

Eleverna har fortsatt att försöka få tillbaka sina sköna soffor genom en namninsamling där en majoritet av eleverna skrev på men skolledningen verkar fortfarande ovillig att diskutera frågan.

image263
Riktigt så här såg de inte ut sofforna, men de var säkert lika sköna att sitta i.



Kommentarer
Postat av: Znogge

Min spontana tanke är att om inte sofforna togs bort på grund av förstörelse så hade det varit mycket lämpligt att diskutera beslutet med eleverna. Varför inte med skolans elevråd? Ett sådant ska ju finnas på varje skola!
Kram!

2008-04-03 @ 06:49:31
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Kersti

Visst hade det varit en naturligt väg, även om sofforna varit förstörda tycker jag att en diskussionen borde förts med eleverna. Det finns ett elevråd men de fick inte heller veta något.

2008-04-03 @ 07:16:46
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Verkligen ett märkligt förfaringssätt av skolledningen! Är det på detta sätt man lär barnen vad demokrati och medbestämmande är för något? Enväldiga beslut utan möjlighet att påverka... låter nästan lite diktatoriskt, tycker jag!

Hoppas verkligen att din son kan stå på sig! Jag kan bara känna respekt för människor, oavsett ålder, som försöker argumentera på ett bra sätt för sin sak, och för det som faktikt är rätt!

Ha en underbar dag, min vän...

Varm kram..

2008-04-03 @ 08:10:00
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: Znogge

Mycket märkligt att man helt bortser från att informera elevrådet när ett sådant finns. Men det där med elevdemokrati fungerar inte alltid så bra... Hoppas det går till på vettigare sätt i fortsättningen på sonens skola!
Kram!

2008-04-03 @ 09:28:45
Postat av: Marie

Ja herre jisses. Inte undra på att så många människor håller tysta om vad de egentligen tycker och tänker...
:-(

Hälsa din son att jag diggar honom! :-)

2008-04-03 @ 15:15:48
URL: http://mariekarlsson.blogg.se
Postat av: Sylvia

Mycket märkligt samtal! Sonen hade ju inte varit otrevlig på något sätt, säger hon. Varför ringde hon över huvud taet? Nog måste väl eleverna få framföra sina synpunkter och även få behålla sin åsikt. Om jag vore du skulle jag kontakta henne igen. Var stolt över din son - han vågar stå upp för sin sak.

2008-04-03 @ 20:49:32
URL: http://pantersylvia.blogg.se
Postat av: Kersti svarar

Jag undrar också varför hon ringde. Tycker att det där var en sak de skulle kunna sköta på skolan. Sen vet jag att sonen i vissas ögon kan vara jobbig eftersom han älskar att argumntera och diskutera men det tycker jag är en bra sak, en styrka, men alla klarar inte det. Sen blev jag upprörd över att hon skrämde upp mig så.

2008-04-03 @ 20:56:52
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Jag upplever det märkligt att studierektorn tycker att det är en OTREVLIG sak att din son sagt sin mening och står för den. Tufft gjort av honom.

2008-04-03 @ 23:17:36
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Tankspridd

Vilken helt underbar situation!
En studierektor som villrådig ringer till en förälder för att eleven lugnt och sakligt argumenterar för elevernas rätt. Dessutom i en fråga där eleven verkar ha torrt på fötterna och där skolledningen rimligen inte kan ha så svårt att backa.

Först förespråkar skolan diskussion och argumentation framför våld vid konflikter och sen blir de ställda och förvirrade när de blir utsatta för det!
Lysande, helt lysande!

2008-04-04 @ 10:34:48
URL: http://spriddatankar.wordpress.com
Postat av: ylle

Ja man blir verkligen MÖRKRÄDD! Är det så här dagens skola agerar, så finns det nog inget hopp... -för STUDIEREKTORN ifråga... sonen ska ha stående ovationer! Go for it!

2008-04-05 @ 21:16:34
URL: http://sammie.blogg.se
Postat av: cat

Vilket underligt samtal och vilken underlig studierektor.. Att din som diskuterar och argumenterar är ju faktiskt ett tecken på framgång vad gäller hans utbildning och utveckling!? Skolan och alla vuxna ska ju forma kritiskt tänkande självständiga varelser och inte mähän som köper allt som "överordnade" matar dem med.

Studierektorn kanske är av den gamla stammen?

Hoppas att din son och övriga elever på skolan står på sig och ser till att få en dialog med skolledningen!

2008-04-08 @ 10:02:37
URL: http://grains-of-cat.blogspot.com
Postat av: Ann

Vilken klok son du har och modig och jag instämmer i dina ord här. Hoppas eleverna får tillbaka sina soffor.

2008-04-13 @ 08:56:54
URL: http://livsbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0