Snö och kommunikation



Nästan ingen snö kvar. Funderar på alla ord samer och eskimåer sägs ha om snö. 
Hur kan man känna skillnad på snö? Man gör det fast man inte vet riktigt hur. Det ser ut, luktar och känns annorlunda, ny snö och tö-snö . Vilka ord finns? Blötsnö, nysnö, kramsnö och pudersnö... vi har färre ord än de som lever närmare snön.
Språket tillhör de som talar det, säger min son och kanske har han rätt.
Vi skapar själva de ord vi behöver, det är väl det som är kommunikation.
Vi skapar också en tillhörighet och med det stänger vi andra ute. 
Så fungerar det. Jag förstår inte allt mina tonåringar säger, de förstår inte allt jag och mina vänner talar om.
Det är svårt det här med kommunikation.
Tar med hunden och går en sväng. Vår kommunikation är ganska enkel, han får godis om han kommer, ibland väger råddjuren tyngre ibland vinner godiset.. Men han kommer alltid förr eller senare.
Kanske är det så med barnen också, fast de struntar i godis och kommunicerar med mig när de har lust.
Det gäller att ha tålamod och gripa ögonblicken i flykten.

image172




Kommentarer
Postat av: ylle

ja kommunikation är det svåraste som finns. Trots att vi mestadels talar samma språk och borde förstå varandra (människor) så känns det ibland mycket lättare att kommunicera med de ordlösa (djuren)
Tjilevipp och god morgon önskar Ylle

2007-11-19 @ 07:14:45
URL: http://sammie.blogg.se
Postat av: Anonym

KRAM TILL DIG - FÖR ORD OCH FOTOGRAFIER. Anne-Marie

2007-11-19 @ 19:59:55
Postat av: Paula

Jag har läst någonstans att det finns mer än 100 ord för snö där uppe! Det är väl både beroende på konsistens och färg, tjocklek o annat som spelar in. Antagligen behövde dom ord för att förklara förutsättningarna för transporter och annat förr i tiden ..va vet jag!
Här är det snorhalt och jag har haft utegångsförbud, enligt maken som är oändligt trött på att ha en käring som både haltar o har ont i armen...
Nattinatti!

2007-11-19 @ 22:39:17
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0