Byta perspektiv


Jag har en liten bok som heter Mandelträdet i din trädgård.
I den skriver Thich Nhat Hanh om en vän som har upptäckt ett sätt att få mer tid.
Allen, som vännen heter har helt enkelt börjat betrakta tid på ett annat sätt än han gjorde tidigare.
Han har bytt perspektiv.
Istället för att dela upp tiden i delar som var reserverade för olika ändamål och sedan betrakta den tid som eventuellt blev över som sin egen har han slutat att dela upp tiden i delar.
Nu försöker han se all tid som egen tid.
Det ligger en poäng i det.
Jag har tidigare snabbt försökt stöka undan alla saker som jag tycker att jag måste
för att sedan kunna njuta av fri tid .
Det fungerar dåligt, måstena tar inte slut men jag gör det,
och jag har inte njutit ett dugg under tiden.
Men om jag istället ser på disken, hundpromenaden eller matlagningen som min tid då blir det inte så bråttom, då är den egna tiden redan här och då kan jag njuta mer medan jag håller på.
Det kan vara ett sätt att vara lite mer närvarande i det man gör.
Att byta perspektiv.

image170


image171

Samma fönster olika utsikt.
Att byta perspektiv.



Kommentarer
Postat av: Helene

Hittade hit från Körlings blogg och det första jag läser är ngt jag så mycket behöver...
Dina ord blev viktiga på en gång. Den stressen jag känner när jag ska få allt gjort för att få egentid tar ju upp hela min vardag...och gör ju så att vardagen blir tung, så för att vara snäll mot mig själv...

Så:)...
NU snart, ska jag inte iväg på massa måsten...men den tiden i bilen, i väntrum och annat är min gentid, ngt jag gör på MIN tid....som är jag och mitt liv. Den tiden ska jag ägna åt må-bra-tänkande och mysa-med-mig-själv-känslor:)

2007-11-15 @ 09:49:57
Postat av: Kersti

Så härligt att mina tankar kan vara till någon nytta för dig. Lycka till med ditt perspektivbyte. /Kersti

2007-11-15 @ 11:49:58
URL: http://plommenad.blogg.se
Postat av: thord wiman

Kloka ord Kersti!
Att byta perspektiv, bryta invanda hjulspår, tänka annorlunda är en grannlaga uppgift men väl värt att träna på.
Perspektivförflyttning är en upplyftande tanke, ett begrepp att begrunda, förhålla sig till. Ordet manar till ett holistiskt tänkande, omkringtänkande, helhetssyn. Mindre yta och fragment mera djup och vidd.
Att anlägga ett geologiskt perspektiv på människosläktet är nyttigt för att rätt förstå det oändligt höga värdet på en dag i en människas liv. Dikten vet:
"... Betänk din tid vandrare du som räknar mänskors och städers år
medan solen kokar sitt ljus och stjärnornas bilder förskjuts i en ändlös sekund -
Långt
i postglacial tid
en gång en bergart vi blir:
En varvig lera.
En skiffer stum.
Kol och blodjärn.
Kiselsyrekristaller.
Under solens åldriga lupp.
Mineralet
som en gång hette Människa.
Ralf Parland
Vision, 1949
Hälsningar från thord.

2007-11-15 @ 15:45:50
Postat av: Madonnan

Jag tycker att du har så bra tankar. Att du är bra.

Kram:)

2007-11-15 @ 19:21:14
Postat av: Anonym

Du är min vän... bloggvän... och tankevän... bara så att du vet....Anne-Marie

2007-11-15 @ 20:35:00
Postat av: Ia

Hej!
Jag hittade hit via Ankitankars blogg då jag sökte på nätet efter James Bond mugg. Jag såg en kommentar från "Kersti" ang en sådan som ändrade färg när man hällde något i den. Kan denna Kersti vara du månne? I sådana fall är all information du har gällande att få tag på en sådan mugg intressant! :)

kram

2007-11-16 @ 01:36:51
URL: http://virgo.blogg.se
Postat av: ylle

Ja det är kloka tankar om tiden, att den inte är en fiende utan en vän, om man bara förmår se det så. "Rätt som det är tar det ändå slut, så varför inte göra det bästa av det?" (Ylle) Att säga att min inte har tid är inte rätt, det är ju istället så att man inte TAR sig tid. Att äga tiden. Allt annat suger.
kram Ylle

2007-11-16 @ 06:04:39
URL: http://sammie.blogg.se
Postat av: Ia

Hej igen!

Jag hade funderingar ang muggen eftersom min pojkvän väldigt gärna vill ha en james bond mugg o din med färgskiftning lät så intressant! ^^

Tack för infot, får leta vidare! =)

2007-11-16 @ 22:18:09
URL: http://virgo.blogg.se
Postat av: Elisabeth

Kloka vän... dina ord manar alltid till eftertanke! Du ser alltid vardagens alla spår och växlingar med lite vackrare ögon... vackra och insiktsfulla!
Så jag är så tacksam att du vill dela med dig av dina vackra ögon... så att även jag kan försöka se på världen med lite annorlunda ögon!

Tack min vän!

Varm kram till dig..

2007-11-17 @ 14:35:23
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: Ninni

Kloka ord som vanligt!!

Ha en härlig lördagskväll..kram på dig

2007-11-17 @ 16:54:35
URL: http://www.ninni.blogg.se
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Tiden som är 24 timmar per dygn 365 dagar om året är det som är rättvist fördelat till alla. Sen gäller det att prioritera vad man ska fylla den med. Tack för dina kloka ord och dina perspektivfönster.
Jag ger tid till en kram till dig.

2007-11-18 @ 19:33:28
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Anonym

Läst igen... jag gillar det här. Anne-Marie

2007-11-18 @ 22:05:16
Postat av: Elisabeth

Tack för kloka ord. Du skriver "måstena tar inte slut men jag gör det" Vilken insikt ! Såg ett inslag på tv-4 nyhetsmorgon Söndag i förmiddags gällande hjärnan och "utbrändhet" Blev rädd.

2007-11-18 @ 23:59:29
URL: http://www.lussiana.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0