Tillhörighet


Skogsbilden i förra inlägget är från mitt paradis på jorden. Vi kallar det Torpetskogen förmodligen har den ett officiellt namn. Den finns i Dunkers socken i Sörmland. Där kan jag hitta frid och ro och där kan jag tanka kraft för att orka med att tackla vuxenlivet.
Vi har haft vårt torp där så länge jag har funnits. Ja längre än så. Min farmor och farfar köpte det på 40-talet. Farmor kommer från Flen som inte är så långt därifrån. Så trots att jag inte är uppväxt där och inte bor där året runt så känns det som hemma. Som om jag har en tillhörighet.
Min andra tillhörighet har jag i Enskede strax söder om Globen. Där är mina rötter djupt förankrade i myllan. Här finns inte tystnaden, här finns istället ett myller av människor.
Fem generationer av min släkt har bott i föreningen som jag bor i. 
I år är det 30 år sedan jag flyttade in. Det var i juni. Jag minns att jag fick syrener av någon i inflyttningspresent. Jag hade ingen vas att sätta dem i så jag fick ta en tom mjölkförpackning. Tänk att man minns sånt efter 30 år.



image32
Torpet
Körsbärsträdet till höger, det största finns inte kvar. Vi var tvungna att såga ner det eftersom det växte in i lillstugan. Nu ligger det sågat till brädor och torkar i källaren i väntan på att bli en skrivbordsskiva.





Kommentarer
Postat av: Anne-Marie Körling

Mmmm... alla berättelser som bor där....funnits där...alla avtryck och intryck...ett hus, en plats, ett liv, flera... ingen plats är tyst... men kanske lite lågmäld...
Anne-mARIE

2007-06-13 @ 07:00:38
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se
Postat av: Anki

Tack så mycket för den fina blomman! Vilken överraskning! Synd bara att jag inte var hemma. Jag kom hem från jobbet strax före sex.
Kram!

2007-06-13 @ 21:53:24
URL: http://ankitankar.blogg.se
Postat av: Paula

Sambon hade sommarstuga i Sparreholm, inte långt från Flen. Själv bodde jag i många år i Stureby, inte långt från Enskede...
Men jag är en flyttfågel som aldrig verkar hitta hem...trodde ett tag det var vårt lilla pörte som var hemma, men nu bär det iväg igen i juli...
Härligt torp du visar! Vilket vackert land vi bor i!

2007-06-13 @ 22:09:20
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0