Kofes


Vet ni vad en kofes är?
En kofes kan se ut hur som helst men, och det är här det blir besvärligt, den får inte likna någonting annat.
Jag och flera i min familj har försökt att tälja en kofes men det är dömt att misslyckas. Allt vi gör får alltid någon att tänka på någonting annat.
Det är som Jenny Diski skriver i Främling på tåg "Men att blott och bart ägna sig åt att titta är inte lätt och jag började med stigande irritation lägga märke till mitt behov av att beskriva och definiera det jag såg när jag egentligen bara ville att havet helt enkelt skulle vara havet."
Vi försöker hela tiden att få det vi ser att bli något bekant, det påminner om.... Alltså är det ingen kofes. För en kofes liknar bara sig själv. Klurigt eller hur.
Ordet kofes kommer från en novell av Birger Vikström.


image61

Inga kofeser. Men väl något jag gjort på "egen hand".



Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej - Kofes - jag undrar om saken som är en kofes kanske berättar det någon gång... vilket härligt ord...kofes.. kan det vara en hopskrivning av ko fes... nej det fungerar inte heller. Allt gott - det var min lilla kvällsfundering. allt gott A-M

2007-07-13 @ 23:46:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0