Samtal


Vad är det som gör att vi ibland nästan omedelbart genom våra berättelser hamnar i det som berör, det som är livet. Vad är det som påverkar att dessa samtal genast kastar sig över branten ner i det avgrundsdjupa tillstånd där det handlar om existensen och livets villkor när andra samtal kan pågå år efter år utan att de för oss ett enda steg närmare varandra eller de stora frågorna. De förblir ett försiktigt skrap på ytan om ens det.


Jag tänker på samtal som en dans. Vi turas om att föra och pratet ringlar som komplicerade turer, piruetter.

Ibland är det bara en som för då är det lätt att det blir lite tråkigt. Vi behöver vara två eller fler som dansar tillsammans för att samtalet ska kännas berikande. Och i vissa svindlande ögonblick bär det, som blank is och man svävar tillsammans och går sedan därifrån med en känsla av lätthet, att man är precis så vacker och klok som man i sina ljusa stunder anat.


image195



Kommentarer
Postat av: Paula

Hej! Samtal ja, vilka härliga goda och givande samtal vi haft i dagarna fyra! Förundras varje gång jag träffar ungdomarna över hur mogna och kloka dom är! Var jag sådan när jag var ung? Nä tror inte det, jag tog mycket mer dagen som den kom, planeringen var det lite si o så med. Men tiderna har ju också förändrats, från att ha varit såna att man alltid kunde skaffa sig jobb, lägenhet och försörjning till nu, då det krävs åratal av utbildning, åratal av köande i bostadskön och lång planering för att allt skall klaffa. Måste säga att jag inte avundas dem...
Nu är vi åter bara gubben o jag i pörtet, lugnet har lägrat sig liksom oron efter den våldsamma kraschen som svärsonen och barnbarnet var med om i lördags. Glad och tacksam väntar jag in det nya året o passar på att önska dig och de dina ETT GOTT SLUT OCH ETT ÄNNU BÄTTRE NYTT!
Kram

2007-12-31 @ 15:43:14
URL: http://paulaz.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Jag tycker att de flesta männsikor jag känner (förutom familjen) alltid för....och då tappar jag ofta intresset av att lyssna. Jag uppskattar verkligen folk som även kan lyssna som många gånger är en större konst än att berätta.
Jag önskar dig ett Gott Nytt År!

2007-12-31 @ 16:20:20
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Samtal, samvaro och samförstånd är viktiga gåvor. Fler skulle ta sig tid att tala med varandra.
Kram
Nicoline.

2007-12-31 @ 18:39:39
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Madonnan

Jag låter mig gärna "föras", men ser det som så intressant och givande, dels att ta del av och följa andras tankar och dels av att själv...utveckla mina egna tankar, i en dialog.
Blev ju snurrigt det där...men visst är det som du säger, att ibland kommer man ingen vart, medan i andra samtal, med någon annan, så hamnar man i ett fantastiskt givande och tagande.
Oj, så snurrigt det blev! *S*

Kram och Gott Nytt År, för nu är det 2008!
080101, 1 januari 2008, 1/1-08.
Så, nu har jag provat att skriva datumet också!

2008-01-01 @ 10:37:42
Postat av: Annas pytt

Åhhh...när du skriver...kan du inte skriva en bok som jag kan köpa? Anna

2008-01-02 @ 11:38:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0