Leva som man lär


I dessa dagar kämpar jag förtvivlat för att leva som jag lär.
Det går an att sjunga långsamhetens lov på bloggen men är betydligt svårare i praktiken. 
Det är ju inte alltid jag som styr över min tid.
Just den här veckan är det bara att gilla läget och försöka planera så gott det går.
Det är svårt att få ihop det även om jag skyndar mig.
Det ska skjutsas hit och dit.
Hjälpas till med den ena och det andra. 
Och så var det middagen, måste vi äta. Är det någon som kan fixa. 
Och hunden, kan någon förbarma sig över hunden.
Det finns ett liv efter luciaveckan det är jag övertygad om.
Och när sterinljusdelen av luciakonserten i kväll var över, kunde jag också sitta och njuta.

image187




Kommentarer
Postat av: Nässelblom & choklad

Jag har också upptäckt det. Visst är det lätt att skriva om lugnet som borde finnas, men verkligheten passar inte alltid in i hur man har tänkt sig sina veckor. Med familj finns alltid många andras önskningar och måsten att ta hänsyn till. Jag ägnar varje kväll åt att kämpa med min sju-åring och hennes enorma matteläxor. Hon är trött, det är mörkt och hon tycker att det är svårt. Ändå känner jag att jag måste ägna tid åt detta trots att det bara känns som vi är ovänner. Sedan är det andra dotterns läxor och alla små extrasaker man ska tänka på som matsäckar och presenter och olika firanden. En släkting ringer och många andra borde ringas till. Hur ska man hinna tänka på jul? Och hur ska man få till det lugna tempot?

2007-12-13 @ 08:41:23
URL: http://www.nasselblomchoklad.blogspot.com
Postat av: Elisabeth

Kanske är det vår strävan som är målet i sig..?

Medveten om att vi behöver något just nu.. som t ex att ta det lugnt.. gör ju kanske inte att vi kan slappna av alldeles, men kanske att vi kan välja bort en av hundra aktiviteter och som ger oss fem minuter av ro och frid...
På det sättet så kanske vi lär, och utvecklar oss mot ett annat sätt att leva... ett mindre stressfyllt liv! Alltså ett myrsteg i taget... spånar jag!

Hoppas du har haft en vacker och ljus lucia, min vän!

Varm kram..alltid!

2007-12-13 @ 16:24:57
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: Ninni

Ja den här veckan har varit helt galen för mig också..men snart är det över, kramen

2007-12-13 @ 17:56:15
URL: http://www.ninni.blogg.se
Postat av: Znogge

Visst är det otroligt mycket just nu! Men samtidigt måste man fundera över vad som är viktigt för egen del. En del kanske går av gammal vana och egentligen inte är så nödvändigt som vi tror. I år tänker jag hoppa över att baka eget jubröd och svärmor orkade inte med mandelmusslorna. Ingen katastrof för båda delarna finns att köpa!
Ha en fin Luciakväll!

2007-12-13 @ 18:38:14
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Anonym

Jo, varför blir det såhär... kan man inte bromsa in vid närmaste klockhörn... säga... nej jag tänker vrida tiden ur led... Anne-Marie

2007-12-15 @ 16:12:32
Postat av: Annas pytt

Hej. Har igen varit hos dej och blir lika glad och rörd denna gång, över dina fantastiska bilder och tänkvärda ord. Tack för att jag får njuta! Ha det fint/ Anna

2007-12-15 @ 16:52:39
Postat av: Znogge

Den är verkligen vacker din stjärna!
Ha en bra kväll!

2007-12-15 @ 22:17:22
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Paula

Hoppas lugnet har lagt sig hos dig också nu. Skäms nästan att säga att vi har slappat hela helgen...
Jag önskar dock att de som ännu inte blivit drabbade av utmattningssyndrom tar väl vara på sig, för sanningen är den, att har man väl drabbats så blir man aldrig som förut! Inte för att jag kanske önskar det heller, men allt går förfärligt långsamt! Slowmotion med allt man företar sig, långa förberedelser som krävs för minsta lilla insats, det kan också bli stressande, även fast man inte har någon anledning..
Hoppas du får en stressfri kväll!

2007-12-16 @ 18:16:49
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0